Praha/Bratislava 13. mája (TASR) Útraty pomocou predplatených platobných kariet v Európe dosiahnu do roku 2010 objem 164 miliárd USD, čo predstavuje 25,4 % celosvetových útrat, ktoré dosiahnu 645 miliárd USD. Vyplýva to z výskumu, ktorý si u skupiny Boston Consulting Group (BCG) objednala spoločnosť MasterCard.
Európa sa tak síce zaradí za USA, kde útraty dosiahnu 296 miliárd USD, čo je 45,9 % celosvetových útrat, ale ďaleko pred Japonsko s objemom 59 miliárd USD a 9,1-% podielom.
Podľa výskumu, ktorý analyzuje jednotlivé európske trhy, by útraty pomocou tohto platobného prostriedku vo Veľkej Británii mali do roku 2010 dosiahnuť 34 miliárd USD, teda 5,3 % celosvetových útrat, čo z tejto krajiny robí najväčší samostatný trh v Európe a 4. najväčší trh na svete. Za Veľkou Britániou nasleduje Taliansko ako 5. najväčší trh na svete, kde útraty dosiahnu 33 miliárd USD a Francúzsko ako 7. najväčší trh s očakávanými útratami na úrovni 27 miliárd USD.
Vo východnej Európe sa však čaká najväčší nárast z hľadiska podielu na celkových útratách pomocou platobných kariet. V Poľsku by celkové útraty pomocou predplatených kariet mali dosiahnuť 11 miliárd USD, čo predstavuje až 14,1 % všetkých útrat. Výskum BCG rovnako ukázal, že útraty predplatenými kartami v Rusku dosiahnu 23 miliárd USD a získajú tak 12,6-% podiel na domácom trhu.
Jedným z hlavných motorov budúceho rastu útrat budú štátne programy. Predplatené karty pomáhajú verejnému sektoru v boji proti zneužívaniu sociálnych dávok, pretože sa v systéme vôbec nepracuje s hotovosťou a dávka sa skutočne dostane k tomu, komu je určená. Očakáva sa, že do roku 2010 prejde v Rusku cez platobné karty 23,2 % štátnych dávok, čo predstavuje 13 miliárd USD. V Taliansku by podiel distribuovaný cez predplatené karty mal dosiahnuť až 28 % štátnych dávok.
Za 2. najväčšiu kategóriu útrat pomocou predplatených kariet označila spoločnosť BCG dary. Vo Francúzsku by predplatené karty mali obstarávať 19,8 % všetkých útrat pomocou darčekových kariet a v Nemecku 15,7 % útrat pomocou darčekových kariet.
MasterCard Europe so sídlom v belgickom Waterloo je zodpovedný za riadenie obchodnej činnosti MasterCard Worldwide v Európe. Spolupracuje s 51 európskymi krajinami, ktoré sú rozdelené do 3 zákazníckych oblastí, a to jednotný európsky platobný priestor (SEPA), vyspelé trhy a rozvojové trhy Európy, ktoré siahajú až k východným hraniciam Ruska.
MasterCard spracováva každoročne viac než 14 miliárd platieb a poskytuje analytické a poradenské služby. Prostredníctvom svojho portfólia značiek, medzi ktoré patrí MasterCard, Maestro a Cirrus, slúži spotrebiteľom a podnikom vo viac než 210 krajinách.
TASR o tom informovali zástupcovia MasterCard v ČR.