SME

Letisku v Bratislava chýba investor

Letisko M. R. Štefánika v Bratislave prepravilo v apríli zhruba o 10–tisíc cestujúcich menej ako v apríli minulý rok. Za posledných takmer šesť rokov je to po prvýkrát, keď počet prepravených cestujúcich medziročne poklesol.

Akútnym problémom letiska je málo parkovacích miest a vybavovacích pultov.Akútnym problémom letiska je málo parkovacích miest a vybavovacích pultov. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Rast prepravy na bratislavskom letisku sa spomalil. Stoja aj investície.

BRATISLAVA. Pokles vysvetľuje letisko napríklad tým, že tento rok už nelietajú Slovenské aerolínie, ktoré začiatkom roka skrachovali. „Slovenské aerolínie prepravili ročne zhruba 300–tisíc cestujúcich,“ povedala hovorkyňa letiska Zora Kalousková. V priemere ide o 25–tisíc cestujúcich mesačne, väčšinu prepráv mali bývalé štátne aerolinky na chartero­vých letoch v lete.

Podľa ministerstva dopravy aprílový pokles „nie je dramatický“.

SkryťVypnúť reklamu

Minulomesačný pokles cestujúcich spôsobil, že celkovo vzrástla preprava za prvé štyri mesiace len o 1,3 percenta. Od začiatku roka do apríla prešlo letiskom spolu takmer 492–tisíc cestujúcich.

Na rozdiel od nesprivatizovaného bratislavského letiska, cez košické letisko prešlo v apríli tento rok takmer o štvrtinu viac cestujúcich, ako vlani v apríli. Balík 66 percent akcií košického letiska získalo vlani v tendri konzorcium TwoOne, v ktorom je viedenské letisko, investičná skupina Penta a rakúska Raiffeisen Zentralbank.

Počet prepravených cestujúcich na košickom letisku rástol rapídne aj minulý roku keď bol jeho vlastníkom len štát. Mesačne prešlo v tomto roku východoslovenským letiskom do 26–tisíc cestujúcich.

Zastavené investície

SkryťVypnúť reklamu

Bratislavské letisko už niekoľko rokov čaká na investície a pripravuje plány. V minulosti si nechalo vypracovať štúdiu rozšírenia súčasného terminálu. Ten je totiž hrdlom, ktoré obmedzuje počet vybavených cestujúcich v špičke. Celoročná kapacita sa odhaduje na dva mi­lióny, hodinová na 1500.

Pred privatizáciou štát do letiska neinvestoval, čakalo sa na investora. Víťaz tendra, konzorcium TwoOne, záväzne sľubovalo osem miliárd korún. Konzorcium Ko–Bra, v ktorom je španielska firma Abertis a investičná skupina J&T, v súťaži sľubovalo o dve miliardy viac.

S konzorciom Ko–Bra mala vláda rokovať v prípade, že by predaj letiska TwoOne zastavil Protimonopolný úrad. To sa aj stalo, keďže úrad nesúhlasil so spojením viedenského a bratislavského letiska. Keďže TwoOne nepredložilo súhlas do zmluvne stanoveného termínu, vláda privatizáciu zastavila. Smer a jeho predseda Robert Fico boli stále proti vstupu investora na letisko.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy na čele s ministrom Ľubomírom Vážnym predpokladá postupné investície, ktoré by boli financované z úverov a peňazí z Európskej únie. Štát uvažuje o investíciách na úrovni troch miliárd korún. „Ministerstvo v súčasnosti zvažuje dve alternatívy. Drahšiu, ktorá je výhodnejšia z dlhodobého hľadiska, a lacnejšiu. Svoju víziu predstaví rezort v júni tento rok,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík.

Nejasnosti o spolupráci

Čas tlačí aj preto, lebo viedenský konkurent Bratislavy zrýchlil prípravu tretej pristávacej dráhy. Tá by zvýšila schopnosť letiska prijímať lietadlá aj v špičkových časoch. A snažiť sa z Bratislavy sťahovať aj lety lowcostov. SkyEurope už niektoré lety preložil z Bratislavy do Viedne.

SkryťVypnúť reklamu

Do letiska v Košiciach nový investor tento rok investuje 141 miliónov korún. Košické letisko sa však na rozdiel od bratislavského ani nepriblížilo k maximálnej kapacite a nie je nutné rozširovať jeho terminál.

Premiér Robert Fico začal v rámci rozvoja letiska rokovať s rakúskymi predstaviteľmi o možnej spolupráci viedenského a bratislavského letiska. Napríklad formou spoločného podniku. Detaily letisko tají.

Koľko mohol štát získať

predajom konzorciu TwoOne

do rozpočtu 10,5 miliardy korún,

investície do letiska 7,9 miliardy korún,

predajom konzorciu Ko–Bra

do rozpočtu cca 6,6 miliardy korún,

investície do letiska 9,75 miliardy korún.

Zdroj: SME

Potrebné investície do letiska

nový letiskový terminál na vybavovanie cestujúcich, prípadne výrazná rekonštrukcia a rozšírenie súčasného terminálu, ide o cca 3 miliardy korún,

SkryťVypnúť reklamu

rekonštrukcia príletovej a vzletovej dráhy, podľa investorov by to stálo cca miliardu korún,

obnova a zakúpenie vybavovacieho zariadenia pre lietadlá,

vybudovanie dodatočnej vybavovacej plochy pre lietadlá,

zakúpenie automatického systému na triedenie a manipuláciu s batožinou, čo sa v súčasnosti robí ručne, ide cca o miliardu korún

vybudovanie infraštruktúry na prepravu nákladu,

viacpodlažné parkovisko v blízkosti terminálu.

Zdroj: SME, TwoOne

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (15. 5. 2025)
USD 1.121
AUD 1.734
CZK 24.928
JPY 164.010
CAD 1.563
GBP 0.842
HUF 404.200
PLN 4.243
CHF 0.939
SEK 10.854

Komerčné články

  1. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  2. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  6. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  7. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  1. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  2. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  3. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  7. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 13 571
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 377
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 972
  4. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 670
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 299
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 2 133
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 052
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 037
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  6. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 14 921
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 174
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 682
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 553
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 086
  6. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 5 460
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 178
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 925
  1. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  2. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  3. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  4. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
  5. Anna Brawne: Všetci môžeme za atentát a šírenie nenávisti, len súdruhovia sú lietadlo..
  6. Věra Tepličková: Ťažký obed je sviňa
  7. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  8. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  6. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 14 921
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 174
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 682
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 553
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 086
  6. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 5 460
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 178
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 925
  1. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  2. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  3. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  4. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
  5. Anna Brawne: Všetci môžeme za atentát a šírenie nenávisti, len súdruhovia sú lietadlo..
  6. Věra Tepličková: Ťažký obed je sviňa
  7. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  8. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
SkryťZatvoriť reklamu