SME

Dispečeri opäť hrozia štrajkom

Letoví dispečeri hrozia štrajkom. Ministerstvo im údajne nechce dať výsledky auditu. Letoví dispečeri štrajkovali vo februári za odvolanie riaditeľa LPS Romana Biraóa, pretože podľa nich nezaistil bezpečnosť letovej prevádzky. Rezort tvrdí, že sú voľne pr

Premávka z hlavných slovenských letísk nebola počas februárového štrajku dispečerov výrazne obmedzená. Jeho obnovenie by viac zasiahlo komerčné prelety križujúce Slovensko.Premávka z hlavných slovenských letísk nebola počas februárového štrajku dispečerov výrazne obmedzená. Jeho obnovenie by viac zasiahlo komerčné prelety križujúce Slovensko. (Zdroj: ILUSTRAČNE– TASR)

Letoví dispečeri hrozia štrajkom. Ministerstvo im údajne nechce dať výsledky auditu. Rezort tvrdí, že sú voľne prístupné každému, kto o ne požiada.

BRATISLAVA. Zástupcovia leto­vých dispečerov opäť varovali, že sa vrátia k februárovému štrajku. Ministerstvo dopravy im totiž nechce poskytnúť výsledky medzinárodnej kontroly v štátnom podniku Letové prevádzkové služby (LPS) a podnik údajne stále používa nebezpečné postupy. Uviedol to šéf Združenia riadiacich letovej prevádzky Luboš Laurenčík.

Letoví dispečeri štrajkovali vo februári za odvolanie riaditeľa LPS Romana Biraóa, pretože podľa nich nezaistil bezpečnosť letovej prevádzky. S ministerstvom sa nakoniec dohodli, že fungovanie LPS skontroluje Európska agentúra pre bezpečnosť letovej prevádzky. Tá však podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho žiadne podstatné chyby neodhalila.

SkryťVypnúť reklamu

„Vieme, že nálezy auditu potvrdili vážne nedostatky v spôsobe riadenia podniku,“ oponuje Laurenčík. Podľa neho originál výsledkov auditu nie je možné získať. Okrem toho vedenie LPS zavádza neodskúšané postupy, ktoré vlastným vyšetrovaním označilo za nebezpečné, tvrdí. Navigátori od februá­rového štrajku zostali v štrajkovej pohotovosti. „V prípade, ak minister dopravy nedodrží to, k čomu sa zaviazal, budeme nútení pristúpiť k opätovnému začatiu štrajkových aktivít,“ povedal Laurenčík.

Rezort dopravy však tvrdí, že sľuby, ktoré dal vo februári dispečerom pri vyjednávaní o ukončení štrajku, plní. Dispečerom vtedy okrem medzinárodného auditu sľubil aj možnosť kontrolovať jeho priebeh a prístup k zisteniam.

Výsledky auditu boli podľa Evy Benešovej z ministerstva dispečerom sprístupnené pri príprave akčného plánu na nápravu chýb, ktoré audit zistil. Ministerstvo tiež tvrdí, že dispečeri o sprístupnenie výsledkov auditu ešte nepožiadali oficiálnou cestou. Výsledky auditu sú však podľa hovorcu rezortu Mariána Jánošíka verejne dostupné na základe zákona o slobodnom prístupe k informáciám. Dostane ich každý, kto o ne požiada.

SkryťVypnúť reklamu

„Nemali sme prečo žiadať. S ministerstvom sme sa dohodli, že nám budú odovzdané všetky dokumenty,“ povedal Pavel Bugár. Počas februárového štrajku bol hovorcom dispečerov. Dodal, že riadiaci letovej prevádzky oficiálne o výsledky auditu požiadali v priebehu minulého týždňa. O ďalšom postupe navigátorov sa rozhodne na valnom zhromaždení Združenia riadiacich letovej prevádzky vo štvrtok.

Ministerstvo medzitým pokračuje v príprave akčného plánu na nápravu chýb, ktoré odhalil audit európskej bezpečnostnej agentúry. V priebehu júna by sa ním mala zaoberať vláda. Vážny pri prezentovaní výsledkov auditu v máji vyhlásil, že väčšina problémov by sa mala odstrániť do troch mesiacov.

Februárový štrajk časti letových dispečerov na 5 dní obmedzil prelety komerčných lietadiel nad Slovenskom. Hlavné slovenské letiská vybavovali lietadlá bez obmedzení. Lety, ktoré chceli cez slovenský vzdušný priestor len križovať, však museli voliť obchádzkové trasy. Slovensko spôsobilo niekoľko tisíc minút meškaní v európskom letovom systéme. Škody LPS dosiahli milióny korún a podnik sa vystavil riziku žalôb zo strany poškodených prepravcov.

SkryťVypnúť reklamu

Požiadavky dispečerov

uznané

zavádzanie odskúšaných systémov

výcvik a školenia

tréning a zdokonaľovanie leteckej angličtiny


neuznané

bezpečnosť letovej prevádzky

lepšie podmienky na výkon práce

odvolanie šéfa Letových prevádzkových služieb R. Bíra

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  4. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  8. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 8 013
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 605
  3. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 6 265
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 063
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 067
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 3 838
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 684
  8. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 2 255
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Hrad Devín.

Mesto už má pozemky na jej vybudovanie.


TASR 5
Maroš Šefčovič

Najbližšie dni budú pre Európsku úniu kľúčové.


SITA
Ilustračné foto

Produkcia ropy v USA vzrástla na rekordných 13,47 milióna barelov denne.


TASR
Zľava predseda vlády Robert Fico a minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Samuel Migaľ.

Nové rozpočtové obdobie sa začína 1. januára 2028.


TASR 5
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 14 894
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 12 677
  3. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 908
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 4 821
  5. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 4 069
  6. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 938
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 3 589
  8. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej 3 361
  1. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  2. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  3. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  4. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  5. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  6. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  7. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  8. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
SkryťZatvoriť reklamu