Bratislava 12. júna (TASR) - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR chce doriešiť majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov pod cestami. Do pripomienkového konania posunulo návrh, ako by sa malo v takýchto prípadoch postupovať.
Slovenská správa ciest (SSC) v roku 2003 evidovala na správach katastrov majetkovoprávne nevysporiadané pozemky pod cestami I., II. a III. triedy vo vlastníctve štátu vo výmere 16 167 hektárov (ha), čo je 70,4 % z celkovej výmery. Od januára 2004 prešli do vlastníctva samosprávnych krajov cesty II. a III. triedy v celkovej výmere 17 470 ha. Z toho bolo nevyrovnaných 12 425 ha, čo predstavuje 71,1 %. Cesty I. triedy zostali v správe SSC v celkovej výmere 5 494 ha, z toho bolo nevyrovnaných 3 742 ha, čo je 68,1 %.
"Rozhodnutie o prevode ciest z majetku štátu na samosprávne kraje bolo nekompetentné. Nastal stav, ktorého dôsledky znášame dodnes. Samosprávne kraje síce spravujú cesty II. a III. triedy, ktorých sú de facto vlastníkmi zo zákona, v skutočnosti nemajú listy vlastníctva, a preto nemôžu zmysluplne zabezpečiť ich modernizáciu a rozvoj," konštatuje MDPT.
V súčasnosti rieši legislatíva majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov len pod novou, pripravovanou stavbou pozemnej komunikácie, ako stavby vo verejnom záujme. Tie je možné podľa stavebného zákona vyvlastniť. "Pozemky pod cestami známych vlastníkov je možné riešiť uzatvorením kúpnej zmluvy a v prípade, ak by nebolo možné dosiahnuť dohodu, prišlo by na rad dodatočné vyvlastnenie."
Pozemky vo vlastníctve štátu môže predávať alebo zamieňať za pozemky iných vlastníkov na účely usporiadania vlastníctva Slovenský pozemkový fond (SPF). V súčasnosti je možné vysporiadať pozemky v spolupráci so SPF so súhlasom vlastníka pridelením adekvátnych pozemkov vo vlastníctve štátu. "Ak vlastník nebude akceptovať zámenu pozemkov, prichádza do úvahy finančné vyrovnanie, na ktoré je potrebné v každom roku nárokovať finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu na vyrovnanie pozemkov pod cestami I., II. a III. triedy."
Návrh predkladá niekoľko riešení súčasného stavu. Jedným z nich je výmena pozemkov pod cestami vo vlastníctve štátu za pozemky vo vlastníctve štátu, ktorú sprostredkuje SPF. V prípade neúspechu by SSC a VÚC rokovali s vlastníkmi pozemku o majetkovoprávnom vyrovnaní za primeranú cenu.
Ďalším spôsobom riešenia môže byť podľa návrhu "finančná náhrada za uvedené pozemky s tým, že bremeno bude na vlastníkovi. Ten by musel preukázať svoje vlastníctvo do určitého obdobia, čo si však vyžaduje zmenu zákona o územnom plánovaní a stavebnom poriadku z roku 1976".
MDPT však odhaduje, že približne 20 % pozemkov bude ťažko identifikovateľných a k ich vysporiadaniu vôbec nedôjde. V tom prípade prepadnú v prospech štátu a následne budú prevedené na SSC alebo VÚC.