SME

Rusi lobujú za širokorozchodnú

Ruské železnice už realizujú prvé kroky, aby spustili projekt výstavby širokorozchodnej trate cez Slovensko. Slovenskí prepravcovia však môžu prísť o zákazky.

Člen predstavenstva ŽSSK Cargo Jozef Pavúk  sa neobáva, že po dobudovaní širokorozchodnej trate prídu o zákazky.Člen predstavenstva ŽSSK Cargo Jozef Pavúk sa neobáva, že po dobudovaní širokorozchodnej trate prídu o zákazky. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Ruská strana prišla na Slovensko presviedčať, že širokorozchodná trať je dôležitá nielen pre nich, ale aj pre nás. V budúcnosti majú z Ázie prúdiť do Európy milióny ton tovarov a železnica musí využiť šancu, ktorá sa jej ponúka.

Niektorí odborníci varujú, že najskôr treba nájsť odpovede na zásadné otázky.

Rusi si veria

Podľa riaditeľa oddelenia medzinárodných vzťahov ruských železníc Alexe • a Averina sa výroba presúva ďalej na východ a „vzniká potreba prepravovať tovary kontajnermi z Číny a iných krajín na západ“.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa neho ruská strana uvažovala aj o iných alternatívach. Do úvahy prichádzala trať cez Poľsko, kde širokorozchodná vedie až do Slawkowa, alebo cez Maďarsko.

„Najefektívnejšie sa nám to zdá byť cez Slovensko,“ povedal Averin. Rusko má však dlhodobo nepriaznivé obchodné aj politické vzťahy s Poľskom, Maďarsko sa borí s vlastnými ekonomickými problémami. Slovensko tak ako jediné ostalo v hre.

Štúdia bude do konca roka

Podľa riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka nie je tento projekt „z dopravného hľadiska nezmyselný“. Dôležité je však nájsť odpovede na zásadné otázky. Zatiaľ mu chýba štúdia, ktorá by povedala, čo to bude stáť, kto to bude stavať alebo či bude zagarantovaný objem tovarov, ktorý pôjde cez Slovensko.

SkryťVypnúť reklamu

„Projekt nie je žiadna politická fantasmagória, ide o reálny ekonomický projekt,“ povedal generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Dalibor Zelený. Podľa neho by mala byť do konca roka vypracovaná štúdia zrealizovateľnosti. Z nej vyplynie, či sa bude stavať.

Štúdia určí, koľko bude výstavba stáť. Zatiaľ nie je jasné ani to, kto peniaze na výstavbu dá. Roland Beier z rakúskej dopravnej spoločnosti IPE Consulting si myslí, že by to mohlo stáť 800 miliónov eur (v prepočte asi 28 miliárd korún).

„Táto suma je veľmi nízka, bude to stáť určite viac,“ povedal Zelený. Podľa Palčáka sa môže suma vyšplhať na 70 až 80 miliárd korún.

Rusi predpokladajú, že na financovaní sa bude podieľať aj Európska únia, keďže ide o medzinárodný projekt. Majú podpísané zmluvy s nemeckými železnicami, chystajú sa ďalšie s rakúskymi. Prísľub im vraj dala aj nemecká kancelárka Angela Merkelová.

SkryťVypnúť reklamu

Objemy sú vraj garantované

Dôležitou podmienkou efektívnosti projektu je aj záruka množstva tovarov, ktoré by po novej trati prešli. V memorande sa ruská strana k určitým objemom už zaviazala.

„Rusko mám zazmluvnilo 18 až 20 miliónov ton,“ potvrdil Zelený. Avšak memorandum nie je záväzný dokument a nik nevie, čo sa stane, ak Rusi nebudú schopní dodržať prísľuby.

„Ak sa ukáže, odkiaľ takéto objemy tovaru zobrať, prečo nie?“ potvrdzuje Palčákove slová analytik Slovenskej spoločnosti pre zahraničnú politiku Alexander Duleba. Dôležitá je pritom aj štruktúra tovarov, ktoré sa z Ázie budú dovážať.

Je pravda, že veľké európske prístavy ako Rotterdam alebo Hamburg kapacitne už nestačia spracovávať kontajnerové lode z Ázie. Práve nová železnica má odbremeniť námornú dopravu.

SkryťVypnúť reklamu

V súčasnosti sa z východu do Európy dopravuje po mori 6 miliárd ton tovaru. „Ak by sme z toho získali jedno dve percentá, boli by sme vyťažení,“ povedal riaditeľ ruského ištitútu pre technický a ekonomický výskum a dizajn železničnej dopravy F • odor Pechterev.

Cargo sa nebojí

Podľa Palčáka by bola širokorozchodná trať efektívna, ak by ňou prešlo 35 až 45 miliónov ton tovarov ročne. Preprava by musela byť asi päťnásobne vyššia oproti súčasnosti.

Slovenskému prepravcovi ZSSK Cargo by stačili nižšie objemy. V minulom roku prepravilo Cargo v rámci celého Slovenska 50 miliónov ton tovarov. V nich je započítaná aj preprava ruského tovaru, ktorý sa teraz prekladá v Čiernej nad Tisou. Podľa člena predstavenstva ZSSK Cargo Jozefa Pavúka sa jeho spoločnosť neobáva, že by vybudovaním širokorozchodnej až do Viedne prišla o zákazky.

SkryťVypnúť reklamu

Je však málo pravdepodobné, že ak ruský prepravca naloží tovar v Číne, bude ho chcieť na našich hraniciach preložiť slovenskému dopravcovi, aby mu dal zarobiť. Cargo môže stratiť veľké objemy zákazok.

„Dnes, keď sa otvoril prepravný trh v únii, nie sme niečomu takémuto schopní zabrániť,“ potvrdil Zelený.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  2. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  3. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  4. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  6. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  7. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  8. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  1. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  2. Dajte zabrať vášmu mozgu, preverí ho Tréning pamäti
  3. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  4. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  5. Prečo les potrebuje aj výrub, nie len ochranu
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letná háčkovaná móda a kúsok mora u vás doma
  8. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 13 474
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 6 479
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 4 327
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 3 363
  5. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie 2 884
  6. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 363
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 028
  8. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 1 470
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

V roku 2023 predstavila telové kamery pre policajtov Mestská polícia Bratislava.

Inštitúcia predpokladá, že nasadenie kamier sa postupne rozšíri.


TASR
Dátové centrá rôznych spoločností vo Frankfurte.

Bundesbank predpovedá ekonomike stagnáciu.


TASR
Ilustračná fotografia.

Protimonopolný úrad koná vo veci možnej dohody obmedzujúcej súťaž.


SITA 1
Inžinieri spoločnosti FGSZ Ltd, maďarskej spoločnosti na prepravu zemného plynu, otvárajú ventil plynovodu, ktorý prepravuje zemný plyn z podzemných zásobníkov do hlavného mesta krajiny, na čerpacej stanici plynu vo Vecsesi.

Európska únia do mája zaplatila za ruský potrubný plyn 2,55 miliardy eur.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 22 513
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 381
  3. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 6 089
  4. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum 5 710
  5. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene 5 177
  6. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 5 021
  7. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 4 768
  8. Dávid Polák: Pohoda je v pohode, nebláznite. 4 533
  1. Marcel Rebro: Majú dvadsaťštyri. Namiesto vysokej školy žijú v diere na fronte a eliminujú Rusov.
  2. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  3. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
  4. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  5. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  6. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  7. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  8. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
SkryťZatvoriť reklamu