SME

Zverejnili podmienky užšej súťaže na elektronický výber mýta

BRATISLAVA 19. júla (SITA) - Podmienky súťaže na elektronický výber mýta, o ktorých agentúra SITA informovala v utorok tohto týždňa, sú už verejne prístupné. V Úradnom vestníku Európskej únie vo štvrtok ...

BRATISLAVA 19. júla (SITA) - Podmienky súťaže na elektronický výber mýta, o ktorých agentúra SITA informovala v utorok tohto týždňa, sú už verejne prístupné. V Úradnom vestníku Európskej únie vo štvrtok zverejnili tender na poskytovanie komplexnej služby elektronického výberu mýta, ktorý vyhlásila Národná diaľničná spoločnosť (NDS). Systém sa týka stavby a prevádzkovania systému elektronického mýta pre motorové vozidlá nad 3,5 tony na vymedzených cestných komunikáciách v dĺžke približne 2 400 kilometrov. NDS určila predpokladanú hodnotu zákazky na 20 mld. Sk bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Predpokladaná dĺžka trvania zmluvy s víťazom je stanovená na 14 rokov, z toho rok na vybudovanie systému a 13 rokov na jeho následnú prevádzku od začiatku roka 2009. Opcia navyše poskytuje možnosť predĺžiť zmluvný vzťah s budúcim víťazom súťaže o ďalších päť rokov. NDS zvolila ako metódu verejného obstarávania užšiu súťaž pre maximálne 5 záujemcov, ktorí budú môcť predložiť ponuku.

SkryťVypnúť reklamu

Žiadosti o zaradenie do užšej súťaže by mali záujemcovia predložiť do 27. júla, kvalifikačné doklady potom do 30. augusta. Obálky s ponukami sa budú otvárať 7. decembra tohto roku. Päť záujemcov, ktorí sa dostanú do užšej súťaže, chce NDS vybrať na základe viacerých kritérií. Bodovo najprv ohodnotí referencie (max. 200 bodov, každá referencia je za 20 bodov), vlastné imanie (40 bodov), obrat (40 bodov) a bežnú likviditu (40 bodov). Na predloženie ponuky potom vyzve záujemcov, ktorí dosiahli najvyšší počet bodov. V prípade rovnosti počtu bodov rozhodne o poradí vyšší počet bodov v týchto kritériách zostupne, pričom najdôležitejšie sú referencie, nasleduje vlastné imanie, obrat a bežná likvidita.

Záujem o účasť v tendri na výstavbu a prevádzku systému elektronického mýta (EM) v SR už potvrdilo päť firiem. Ide o spoločnosti SANEF, Siemens, Slovak Telekom a Kapsch a konzorcium ToSy. Tender odštartovala v utorok Národná diaľničná spoločnosť (NDS), ktorá odoslala oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania do Úradného vestníka EÚ.

SkryťVypnúť reklamu

"Vyzdvihli sme si dokumentáciu, ktorú si preštudujeme a na základe toho sa rozhodneme či sa zúčastníme užšej súťaži. Naďalej však máme záujem v tendri pokračovať," povedala pre agentúru SITA Sylvia Košťálová zo spoločnosti Kapsch. "Rozhodne sa chceme zúčastniť tendra,“ potvrdil aj hovorca skupiny Siemens na Slovensku Tomáš Král. Ako pre agentúru SITA uviedla Miriam Fiťmová zo spoločnosti Seesame, ktorá je poradcom francúzskej spoločnosti SANEF v SR, ich klient sa do tendra zapojí. “Spoločnosť SANEF je pripravená vybudovať v SR vysoko efektívny systém diaľničného mýta,“ uviedla Fiťmová. Záujem má aj slovensko-švajčiarske konzorcium zložené zo spoločností Tesla Stropkov, Elektrovod Holding Bratislava a švajčiarskych firiem Ascom a Fela. Agentúre SITA to potvrdil zástupca konzorcia Štefan Fecko.

SkryťVypnúť reklamu

Predbežný záujem o tender prejavil aj Slovak Telekom. "Slovak Telekom má záujem o dodávku riešenia elektronického výberu mýtneho na Slovensku. Svoju oficiálnu účasť v tendri však potvrdí až po detailnom preštudovaní súťažných podmienok", uviedol pre agentúru SITA riaditeľ Sekcie pre korporátnu komunikáciu Slovak Telekomu Ján Kondáš. Firma v marci avizovala, že má záujem prevádzkovať systém mýta spolu s firmou Satellic Traffic Management, ktorá tiež patrí Deutsche Telekom. Jednotlivé firmy však zatiaľ nespresnili prípadné konzorciá, prípadne spoločnosti, spolu alebo prostredníctvom ktorých sa chcú v tendri zúčastniť. Podľa medializovaných informácií by okrem toho k záujemcom o tender mohla patriť aj talianska skupina prevádzkovateľov mýtnych systémov Autostrade.

SkryťVypnúť reklamu

Pri konečnom výbere uchádzača bude obstarávateľ zvažovať ekonomicky najvýhodnejšiu ponuku z hľadiska celkovej ceny za predmet zákazky, efektívnosti výberu mýta a mýtnej transakcie. Záujemcovia musia pritom zložiť zábezpeku na zabezpečenie viazanosti ponuky vo výške 10 mil. Sk, evidovať ročný obrat minimálne 3 mld. Sk, vlastné imanie vo výške najmenej 800 mil. Sk a bežnú likviditu na úrovni aspoň 1,1. Zákazka sa bude podľa obstarávateľa realizovať ako služba DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj a preveď. Finančné prostriedky získané z výberu mýta pritom budú príjmom NDS ako verejného obstarávateľa. Budúci poskytovateľ služby bude musieť akceptovať podmienku, že obstarávateľ začne uhrádzať platby za službu až v jej príjmovej fáze, keď bude reálne spustená a mýto sa začne vyberať.

SkryťVypnúť reklamu

Vláda schválila 4. júla tohto roku nariadenie o ustanovení výšky sadzby mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií s platnosťou od 1. januára 2009. Oproti pôvodnému návrhu, ktorý minister dopravy Ľubomír Vážny kabinetu predložil, však kabinet odsúhlasil sadzby o 20 % nižšie. Ako povedal šéf rezortu dopravy po rokovaní vlády, po znížení navrhovaných maximálnych sadzieb by mali byť približne na úrovni mýta v Českej republike a v Rakúsku. Minister dodal, že súťažné podklady k tendru majú zvýhodniť satelitný systém mýta pred mikrovlnným. Napriek nižším ako pôvodne navrhovaným sadzbám očakáva, že príjmy z výberu mýta dosiahnu predpokladaných 4 až 4,5 mld. Sk. Používanie nálepiek pre osobné automobily nateraz zostáva v platnosti, vláda však zvažuje v budúcnosti zaviesť výber mýtneho aj pre túto kategóriu vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy nedávno predložilo do pripomienkového konania aj návrh rezortnej vyhlášky, ktorou sa ustanovuje vymedzenie úsekov diaľnic a ciest s elektronickým výberom mýta a jednotné podmienky ich užívania. Podľa návrhu má byť pre mýtny systém vymedzených celkovo 2 435 kilometrov úsekov diaľnic a ciest, vrátane úsekov spoplatnených nulovou sadzbou mýta. Spoplatnená sieť má pozostávať z 346 kilometrov diaľnic, 207 kilometrov ciest pre motorové vozidlá a 1 882 kilometrov ciest I. triedy. Prejazdné úseky v mestách a obciach v dĺžke 565 kilometrov sú však navrhnuté na spoplatnenie nulovou sadzbou mýta, aby v nich nezvyšovali ceny tovarov a služieb pri uskutočnení miestnej prepravy. Vyhláška by mala nadobudnúť účinnosť 1. januára 2009.

SkryťVypnúť reklamu

Po náročnom a niekoľkokrát opakovanom, vyhodnocovanom a napadnutom tendri, už má čerstvé skúsenosti so zavedením a prevádzkovaním mýtneho systému Česká republika. Ako 12. júla informovala spoločnosť Kapsch, ktorá systém prevádzkuje, príjmy z výberu mýta na diaľniciach a rýchlostných cestách v Českej republike dosiahli výšku nákladov na dodávku systému po viac ako šiestich mesiacoch jeho prevádzky. Po 191 dňoch fungovania elektronického výberu mýtneho v ČR od začiatku tohto roka predstavovali príjmy z poplatkov za užívanie diaľnic a rýchlostných ciest sumu 2,853 mld. CZK. "Je to presne zmluvná cena dodávky mýtneho systému, ktorý v súčasnosti funguje približne na 1 000 kilometroch českých diaľnic a rýchlostných ciest," informoval generálny riaditeľ spoločnosti Kapsch Karel Feix. ČR bude tak platiť iba za zmluvné služby spojené s prevádzkou mýtneho systému, čo predstavuje sumu okolo 900 mil. CZK. Každoročne tak štátu zostane z príjmov z výberu mýta pri súčasných sadzbách najmenej 4 až 4,5 mld. CZK.

SkryťVypnúť reklamu


Súťaže

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (15. 5. 2025)
USD 1.121
AUD 1.734
CZK 24.928
JPY 164.010
CAD 1.563
GBP 0.842
HUF 404.200
PLN 4.243
CHF 0.939
SEK 10.854

Komerčné články

  1. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  2. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  6. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  7. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  1. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  2. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  3. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  7. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 13 461
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 381
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 961
  4. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 663
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 212
  6. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 048
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 041
  8. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 1 925
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 14 831
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 889
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 656
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 542
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 080
  6. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 6 720
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 153
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 911
  1. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  2. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  3. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  4. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
  5. Anna Brawne: Všetci môžeme za atentát a šírenie nenávisti, len súdruhovia sú lietadlo..
  6. Věra Tepličková: Ťažký obed je sviňa
  7. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  8. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Tibor Gašpar, Juraj Gedra a Richard Glück po Bezpečnostnej rade štátu

Denník SME má k dispozícií zápisnicu z výsluchu člena Demokratov.


a 1 ďalší 4

Presun relácií na iný deň nepomôže.


a 1 ďalší 1
Barbora Mareková.

Náš aktuálny problém nie je, či má Viktor Vincze čo jesť.


4
Lotyšský kapitán Kaspars Daugavinš počas MS v hokeji 2025.

Mesto ma milovalo, spomína na Michalovce.


Martin Turčin a 1 ďalší 2
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 14 831
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 889
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 656
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 542
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 080
  6. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 6 720
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 153
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 911
  1. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  2. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  3. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  4. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
  5. Anna Brawne: Všetci môžeme za atentát a šírenie nenávisti, len súdruhovia sú lietadlo..
  6. Věra Tepličková: Ťažký obed je sviňa
  7. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  8. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
SkryťZatvoriť reklamu