Bratislava 20. júla (TASR) - Až u 60 % detských bicyklov, ktoré v apríli tohto roka kontrolovala a skúšala Slovenská obchodná inšpekcia (SOI), sa potvrdilo riziko ohrozenia zdravia dieťaťa. Inšpekcia upozornila, že výrobcovia a distribútori pristupujú nedôsledne k zákonnej povinnosti uvádzať do obehu len bezpečné výrobky.
"Predmetom kontroly boli konkrétne detské bicykle s prenosom pohybu na zadné koleso, ktorých maximálna výška sedadla je väčšia ako 435 milimetrov (mm) a menšia ako 635 mm a ktoré boli uvedené na trh po 1. júli 2007," informuje SOI. Objektmi kontroly boli len výrobcovia, zástupcovia výrobcov, dovozcovia a hlavní distributéri. Na overenie bolo odobratých celkove 10 druhov výrobkov, z ktorých požiadavkám na značenie alebo úplnosť návodov na používanie nevyhovel ani jeden druh. "Na základe skúšok vykonaných skúšobňou bolo 6 druhov bicyklov kvalifikovaných ako nebezpečné, teda ako výrobky so zisteným závažným mechanickým rizikom ohrozujúcim zdravie dieťaťa.
Pri detskom bicykli Piranha Princess BMX 12" pôvodom zo SR nevyhovovali rozmery uchopenia páky ani rukoväte kormidla, a tak dieťaťu hrozí pád z bicykla. Riziko pichnutia z dôvodu zlého pripevnenia brzdovej súpravy hrozí pri jazde na bicykli Ravo Tygr BMX 16" Blue pôvodom z Českej republiky. Bicykel Dinotti Jump 10" Kinderrad neznámeho pôvodu dokonca nemal brzdy žiadne. "Do chrániča reťaze bicykla z Českej republiky si dieťa mohlo pricviknúť prsty," dodáva SOI a pripomína, že rovnaké riziko predstavovali aj bicykle Funny 12", Kenzel Flesh Excelent Style 16" a Altrix Super Wildhorse 12" slovenského pôvodu.
Uspokojivé výsledky nezistila SOI ani pri kontrole správnosti či úplnosti ich označovania, čo podľa nej poukazuje na nízke právne povedomie výrobcov a distributérov. Na zabezpečenie ochrany spotrebiteľov boli prijaté opatrenia, a to buď dobrovoľne samotnými podnikateľmi alebo formou opatrení uložených SOI - zákaz ďalšieho obchodovania, ich stiahnutie z trhu, povinnosť informovať kupujúcich o zistených rizikách. Vzhľadom na mimoriadne závažné zistenia bude SOI v preverovaní bezpečnosti detských bicyklov formou skúšania odobratých vzoriek systematicky pokračovať aj v nasledujúcom období.