BRATISLAVA 25. júla (SITA) - Návrh novej koncepcie rozvoja leteckej dopravy na Slovensku do roku 2010 neodporúča podporiť vytvorenie národného leteckého dopravcu zo zdrojov štátu. Koncepcia z dielne Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR to zdôvodňuje tým, že priama štátna pomoc dopravcovi v krajinách Európskej únie nie je možná. Prevziať priame finančné bremeno zakladania leteckého dopravcu členskému štátu EÚ totiž znemožňujú licenčná politika, jej liberalizácia, ako aj pravidlá hospodárskej súťaže a štátnej pomoci.
Založenie nového leteckého dopravcu pre poskytovanie pravidelných leteckých dopravných služieb s určitou kritickou sieťou a kapacitou, ktorá by po troch až štyroch rokoch umožnila vyrovnané hospodárenie, by si podľa predbežných prepočtov vyžiadal náklady 4 mld. Sk. "Pokiaľ by zakladal takéhoto dopravcu štát, alebo by bol založený zo zdrojov verejného financovania, bolo by to v rozpore s pravidlami hospodárskej súťaže EÚ," konštatuje koncepcia rozvoja leteckej dopravy v SR do roku 2010. "Transparentná priama pomoc existujúcim slovenským dopravcom je možná cestou zvýhodnenia podmienok pri začatí obchodnej prevádzky na nových trasách a cieľových bodoch," pripustilo MDPT SR. Podľa rezortu by to bolo možné poskytnutím zvýhodnených podmienok po dosiahnutí určitých objemov, či prideľovaním vhodných časových intervalov na letiskách, tzv. slotov, a tiež garantovaním existujúcich časových intervalov, ktoré už slovenský dopravca má. Nepriamu pomoc by mohlo umožniť Ministerstvo hospodárstva SR podporovaním aktívneho cestovného ruchu.
"Leteckí dopravcovia spoločenstva alebo ich pobočky môžu vznikať voľne v rámci spoločenstva mimo štátnej finančnej podpory a SR nemôže vytvoriť na svojom území diskrimináciu. A to ani nepriamu," uvádza sa v jednej z príloh uvedenej koncepcie, ktorú ministerstvo dopravy predložilo do pripomienkového konania. Po vstupe SR do EÚ je totiž každý slovenský dopravca považovaný za dopravcu spoločenstva a licencovaný podľa zákona o civilnom letectve. Licenčný orgán je pritom povinný vydať licenciu každému subjektu spĺňajúcemu podmienky podľa pravidiel v EÚ a zároveň v SR. Platí to aj pre zakladanie pobočiek leteckých dopravcov iných členských štátov EÚ v SR alebo pobočiek slovenských dopravcov v iných členských štátoch EÚ.
Ako národný letecký dopravca pôsobila v SR spoločnosť Slovenské aerolínie (SA), a.s., ktorá je v súčasnosti v konkurze kvôli zadlženiu. Bola založená v júli 1995 a MDPT SR v nej malo na začiatku podiel 89 %. Odborníci sa vtedy po takmer ročnej diskusii zhodli, že silnú a kvalitnú leteckú spoločnosť v našich podmienkach je možné založiť len formou národného leteckého dopravcu. V prvom roku reálnej prevádzky liniek v roku 1998 SA prepravili 80 373 cestujúcich, z toho 76 062 v charterovej doprave, a vykonali 974 letov. V roku 2005 s SA letelo 237 719 pasažierov - na charterových linkách 180 255, na pravidelných spojoch 46 769 a na letoch pre iných dopravcoch 10 695. Počet letov predstavoval spolu 1 375. Pred dvoma rokmi získala 62-percentný podiel v SA rakúska letecká spoločnosť Austrian Airlines (AUA).
Zadlžené SA požiadali o vyhlásenie konkurzu na vlastnú spoločnosť 2. marca tohto roka. Príčinou konkurzu je skutočnosť, že AUA ako nový majoritný vlastník SA obmedzila v januári tohto roka ich prevádzku a odobrala im dve z troch lietadiel. Zdôvodnila to tým, že vláda SR nevyrovnala skryté záväzky slovenského leteckého prepravcu. SA vzápätí museli zrušiť svojich osem pravidelných letov týždenne do Bruselu a štyri lety týždenne do Moskvy. Vláda SR nevyrovnala záväzky kvôli tomu, že požiadala o vyjadrenie Európsku komisiu, či by túto platbu nevnímala ako nepovolenú štátnu pomoc, za ktorú by potom mohla Slovensko sankcionovať. AUA pritom požadovala podpísanie dohody o vyrovnaní záväzku SR do konca roka 2006.