Bratislava 11.apríla (TASR) - Novinkou právnej normy o podnikaní cestovných kancelárií (CK) v SR je nariadenie, aby pre prípad úpadku alebo krátkodobej platobnej neschopnosti bola CK povinne vybavená zmluvným poistením. Povinnosť uzatvoriť toto poistenie má iba CK, pričom objednávateľ má právo na plnenie priamo voči poisťovni, prípadne banke (záruka) alebo fondu, vytvorenému v zmysle zákona.
Výška sumy, ktorou sa CK podieľa na poistnej udalosti, nesmie byť nižšia ako 2 % ročných plánovaných tržieb z predaja zájazdov. Súčasne s uzavretou zmluvou o obstaraní zájazdu bude tak musieť CK už v tejto letnej sezóne mať aj doklad o poistení pre nepredvídané okolnosti a po vyzvaní ich predložiť spotrebiteľovi k nahliadnutiu.
Vyplýva to z návrhu zákona o organizovaných zájazdoch, podmienkach podnikania cestovných kancelárií a cestovných agentúr (CA) a o zmene a doplnení Občianskeho zákonníka, ktorý dnes schválila vláda SR. Nadobudnutie účinnosti zákona je stanovené na 1. júl 2001.
V zákone je doladená funkcia CK a CA, pričom iba CK bude môcť spotrebiteľovi ponúkať vopred pripravené zájazdy, resp. ich bude môcť za províziu po dohode predávať (okrem iných produktov) aj CA. Z tohto dôvodu sa ráta s prechodným ustanovením. Podnikatelia, ktorí v súčasnosti prevádzkujú CK na základe doteraz platných predpisov, si po nadobudnutí účinnosti tohto zákona do 3 mesiacov musia splniť povinnosti, ním uložené, a pretransformovať sa na CK alebo CA. CA tak nebudú môcť na veľkoobchodnej báze samy organizovať a predávať vopred zabezpečené a v katalógu vystavené zájazdy, uviedol pre TASR viceprezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií (SACK) Stanislav Macko.
Tým sa legislatíva SR v ustanovení o organizovaní vopred zabezpečených zájazdov a zvýšenej ochrane spotrebiteľa približuje smernici EÚ. Tieto úpravy sú prínosom pre spotrebiteľa, ktorému sa tak v prípade krachu (insolventnosti) CK poskytuje istota repatriácie a vrátenia peňazí, aj pre prevádzkovateľov CK, keďže prispievajú k zvýšeniu ich dôveryhodnosti a možnosti ešte v predstihu sa prispôsobiť podmienkam podnikania v turizme, platným v EÚ.
Návrh zákona ďalej rozširuje objekt pôsobenia aj na tie zariadenia, ktoré poskytujú ubytovacie služby na viac ako tri noci, čo vyplynulo z početných skúseností z takto poskytovaných služieb pri cestách občanov SR do Chorvátska a Talianska.
V snahe zabezpečiť kvalitných sprievodcov cestovného ruchu predložená právna úprava nariaďuje sprievodcom cestovného ruchu podložiť svoj výkon služieb príslušným osvedčením. Týmto krokom sa má dosiahnuť dostatočný počet kvalifikovaných zamestnancov vo sfére turizmu.
Nový pojmový aparát v zákone - objednávateľ a zmluva o obstaraní zájazdu - je do zákona zapracovaný v nadväznosti na navrhovanú novelu Občianskeho zákonníka. Kategória objednávateľ má podľa smernice širší význam ako spotrebiteľ. Smernica pojmom spotrebiteľ označuje osobu, ktorá prijíma (odsúhlasí) komplex služieb (hlavný kontraktor) a zároveň akúkoľvek osobu, v zastúpení ktorej hlavný kontraktor odsúhlasí kúpu komplexu služieb, alebo akúkoľvek osobu, na ktorú hlavný kontraktor alebo príjemca aj komplex služieb reálne prenáša.
V súčasnosti SACK zastrešuje 156 podnikateľských subjektov. Živnostenské odbory okresných úradov však vydali zhruba 1 000 koncesných listín na prevádzkovanie služieb v cestovnom ruchu vrátane cestovných kancelárií (CK), z nich 600 listín vlastnia podnikatelia, ktorí svoje produkty ponúkajú počas sezóny, teda iba niekoľko mesiacov v roku.