Informoval o tom maďarský štátny rozhlas Magyar Rádió.
Najväčším favoritom privatizačného tendra maďarskej nákladnej železničnej spoločnosti, ktorá má základný kapitál 30 miliárd HUF, a ktorej vlaňajší výkon dosiahol 47 miliónov ton prepraveného tovaru, sa zdal byť nemecký Deutsche Bahn (DB). Ten však z kruhu môže vypadnúť, lebo ponúkol v 1. kole iba 44 miliárd HUF, píše dnešné vydanie maďarského denníka Népszabadság.
Z doterajších informácií je zrejmé, že maďarské ministerstvo financií očakáva minimálne 80 miliárd HUF za predaj MÁV Carga. Najvyššiu sumu 81 miliárd HUF ponúklo slovenské konzorcium Sped-Trans pozostávajúce zo spoločnosti pre cestnú prepravu Sped-Trans a finančného investora Slavia Capital Group A.S. Konzorcium s takmer istotou zasadne k rokovaciemu stolu v 2. etape privatizačných rokovaní, aj keď podľa periodika k udržaniu svojho prvenstva budú mať ešte do činenia s čelnou skupinou finančných a odborných investorov.
Šancu majú ešte rumunský Grampet GFR a konzorcium rakúskej spoločnosti Rail Cargo Austria (RCA) spolu s maďarsko-rakúskou štátnou spoločnosťou Gy‹r-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV).
Najsilnejšia rumunská súkromná spoločnosť ponúkla 56 miliárd HUF, ktorá predložila aj veľmi dobrý odborný program. V rámci neho mieni udržať zamestnanosť na terajšej úrovni 3 170 osôb, a sľubuje významný rozvoj. Táto spoločnosť s 3 500 vozňami a 80 lokomotívami mieni na báze MÁV Cargo získať aj slovenskú a poľskú železničnú nákladnú dopravu.
Rakúsko-maďarské konzorcium je na listine podľa výšky ponuky síce na 7. priečke, ale aj ich predložený odborný program považujú experti za silný. V maďarskom rezorte hospodárstva sa vynorila otázka, že ak by toto konzorcium vyhralo, tak dominantný podnik na trhu železničnej dopravy v Maďarsku by sa dostal vo väčšine do rakúskych štátnych rúk. To všetko v čase, keď maďarská vláda odvolávajúc sa na strategické aspekty nepodporuje odkúpenie maďarskej energetickej spoločnosti MOL rakúskym OMV.
Strategickú dôležitosť maďarskej ropnej spoločnosti s MÁV Cargo nemožno porovnávať, napriek tomu maďarská opozičná strana FIDESZ Maďarský občiansky zväz (FIDESZ) odvolávajúc sa práve na strategické záujmy inicioval zastavenie privatizácie MÁV Carga. Podľa poslanca FIDESZ Jánosa Fónagya ide o významný prvok národného majetku, jeho predajom by boli porušené záujmy národa, hospodárstva aj daňových poplatníkov.
(100 HUF = 13,307 SKK)