Moskva 13. augusta (TASR) - Druhý najväčší svetový výrobca nealkoholických nápojov PepsiCo sa dohodol na kúpe ruského výrobcu džúsov Lebediansky. Kúpna cena predstavuje 1,5-2 miliardy USD, v prepočte 55,25 miliardy až 73,67 miliardy SKK. PepsiCo chce touto akvizíciou zvýšiť svoj podiel na ruskom trhu s džúsmi, ktorý je v súčasnosti nízky.
Podľa ruského hospodárskeho denníka Kommersant sa obchod zrealizuje do konca roka. PepsiCo by malo podľa novín kúpiť 76 % firmy Lebediansky za 1,5-2 miliardy USD. Cenové rozpätie odráža prípadnú potenciálnu prémiu k celkovej burzovej hodnote ruskej spoločnosti, ktorá podľa piatkovej zatváracej ceny jej akcie predstavuje 1,95 miliardy USD.
Hovorca Lebediansky správu odmietol komentovať a v koncerne PepsiCo nebol nikto k zastihnutiu. Informácia však vyhnala cenu akcie Lebediansky o 7 % na 2 600 RUB, v prepočte 2 491 SKK.
PepsiCo kontroluje asi pätinu ruského trhu nealkoholických nápojov a asi tretinu trhu zemiakových chipsov. Na trhu s džúsom však prostredníctvom svojej značky Tropicana kontroluje iba 2 %. Najväčší konkurent, spoločnosť CocaCola po kúpe výrobcu džúsov Multon za 530 miliónov USD kontroluje viac ako pätinu tohto trhu.
PepsiCo v Rusku džúsy zatiaľ nevyrába a firma Lebediansky so svojim 30-% podielom na miestnom trhu je považovaná za atraktívny akvizičný cieľ pre americký koncern.
Asi 23 % akcií Lebediansky je voľne v obehu, pričom 76 % kontroluje skupina ruských podnikateľov, medzi ktorých patrí aj bývalý riaditeľ firmy Nikolaj Bortsov a jeho syn Jurij.
Informovala o tom agentúra Reuters.