Žilina 31. augusta(TASR) Podľa odborníkov z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline pre ďalší rozvoj nákladnej kombinovanej dopravy na Slovensku sú potrebné logistické centrá nákladnej dopravy (LCND), ktoré budú zabezpečovať dopravu tovarov i do priemyselných parkov. "Na výkup pozemkov a základné zemné práce bude potrebný minimálne jeden rok. Podľa zahraničných skúseností sa predpokladá, že pri hladkom priebehu prác by výstavba LCND trvala približne tri roky," dodávajú odborníci z VÚD v Žiline.
Koncepcia rozvoja kombinovanej dopravy na Slovensku do roku 2010 uvádza, že bude potrebné vybudovať LCND v Bratislave, Žiline, Košiciach a pri Zvolene. Logistické centrá nákladnej dopravy budú vybavené terminálmi intermodálnej prepravy (TIP). "Aby bolo jednoznačné, že pri kombinácii viacerých dopráv sa neprekladá tovar, ale manipuluje sa s prepravnou jednotkou, používa sa v ostatnom čase označenie intermodálna preprava," spresňujú odborníci zo žilinského VÚD.
Logistické centrá nákladnej dopravy musia zabezpečiť prepojenie cestnej a železničnej dopravy. PSA Peugeot Citro‰n, Kia Motors Slovakia i VW Slovakia potrebujú nákladnú kombinovanú dopravu na odvoz áut do Európy a Ruska i pre dodávky komponentov od svojich dodávateľov. "V krátkom čase narastie význam integrácie dopravného systému SR s dopravným systémom Ukrajiny a Ruska, ktorá uľahčí prepravy z východu do západných krajín EÚ. Kvalitné dopravné prepojenie severu a juhu Slovenska je dôležité pre prepravu tovarov medzi Poľska a Maďarskom," tvrdia odborníci vo VÚD. Ucelené vlaky by mali premávať pravidelne denne medzi jednotlivými slovenskými LCND a zároveň by mali byť poskytované pravidelné linky aj do iných centier v EÚ a významných európskych prístavov. Okrem vlakov prepravujúcich kontajnery by mali byť zavedené aj Ro-La vlaky prepravujúce celé cestné súpravy.