SME

Toyota slávila, General Motors už nie je líder

Automobilový svet sa mení. General Motors prišiel po 76 rokoch vládnutia automobilovému trhu o primát svetového lídra. Toyota, ktorá mu ho vzala, už dnes musí uvažovať, ako sa vyrovnať s čínskou a indickou konkurenciou. oyota minulý týždeň slávila sedemde

Najvyšší šéf Toyoty Kacuaki Watanabe sľúbil, že v roku 2009 vyrobia celosvetovo 10,4 milióna áut. Prekonajú tak absolútny rekord, ktorý dosiahol General Motors pred tridsiatimi rokmi.Najvyšší šéf Toyoty Kacuaki Watanabe sľúbil, že v roku 2009 vyrobia celosvetovo 10,4 milióna áut. Prekonajú tak absolútny rekord, ktorý dosiahol General Motors pred tridsiatimi rokmi. (Zdroj: REUTERS)

Automobilový svet sa mení. General Motors prišiel o primát svetového lídra. Toyota, ktorá mu ho vzala, už dnes musí uvažovať, ako sa vyrovnať s čínskou a indickou konkurenciou.

Toyota minulý týždeň slávila sedemdesiatku. Hoci ako darček si sama dala dosiahnutie pozície svetovej automobilovej jednotky, oslavy v japonskej centrále korporácie nemali nehonosnú povahu. „Zodpovedali dosiahnutým výsledkom a nutnosti nesedieť na vavrínoch,“ vysvetlil 65-ročný prezident spoločnosti Kacuakiho Watanabe spôsobom, z ktorého cítiť odraz tradičnej japonskej zdržanlivosti a umiernenosti. Povedal to totiž v čase, keď Toyota v počte predaných vozidiel predbehla americký General Motors po jeho 76 rokoch vládnutia automobilovému trhu.

SkryťVypnúť reklamu

Predstavenstvo Toyoty, v ktorom je od júna jeden Američan (riadi operácie v USA), sa naďalej pridržiava osvedčených zásad zakladateľa spoločnosti Sakičiho Toyodu. Ten už v roku 1925, keď vyrábal textilné stroje, formuloval sériu zásad, ktoré sa stali piliermi podnikovej filozofie. „Buďte snaživí, učenliví, kreatívni, vždy o krok pred inými ... a vyhýbajte sa frivolnosti a vytŕčaniu,“ nabádal nebohý patriarcha zamestnancov.

Skupina BRIC

Duel Toyoty a GM sa dnes odohráva v aréne globálnej ekonomiky. Obe korporácie dosahovali doterajšie úspechy hlavne expanziou na trhoch najvyspelejších krajín, v 21. storočí sa najperspektívnejšie trhy presúvajú do Ázie.

Trh v USA zostáva najväčším a Toyota tam naďalej buduje nové závody. „Sme globálnou spoločnosťou, ale naše zámery musíme realizovať lokálne,“ povedal prezident divízie Toyoty v USA Jim Press pre BBC.

SkryťVypnúť reklamu

Japonské ústredie Toyoty sa teraz sústreďuje na to, aby nezanedbalo boj o priazeň stámiliónov potenciálnych motoristov z rýchlo sa rozvíjajúcich štátov.

Ide o tzv. skupinu BRIC (Brazília, Rusko, India a Čína), ale aj o región východnej Európy, Latinskej Ameriky a iných oblastí sveta. V Ázii má Toyota zdat­ných japonských a kórejských súperov. Do Číny prenikli aj Európania a mimoriadne agresívne tam začínal Volkswagen. Čínska a zahraničná konkurencia stlačila jeho podiel zo 60 na 10 percent.

Iné trhy, iné autá

Toyotu netrápi ani tak hrozba poklesu podielu na čínskom alebo indickom trhu, ako príčiny. Rozmach motorizácie je tam taký rozsiahly a prudký, že poskytuje priestor na rast všetkým automobilkám. Toyota si preto nestanovuje za jediný cieľ zvyšovať predajné počty. V roku 2009 chce predať vo svete o 11,4 percenta viac áut ako tohtoročných plánovaných 9,3 milióna kusov.

SkryťVypnúť reklamu

Oveľa viac Toyote záleží na vystihnutí kľúčových trendov. Ako globálna automobilka nesmie stratiť schopnosť prispôsobovať sa odlišným požiadavkám na trhoch v USA, Japonsku a Európe a v ostatných častiach sveta. Američania jazdia na dlhšie vzdialenosti, pričom požadujú väčšie a výkonnejšie vozy ako Európania či Japonci, kde je zároveň drahší benzín.

Vzhľadom na kúpnu silu sú pohonné látky najdrahšie pre motoristov v Číne a Indii - a im musí Toyota ponúkať atraktívne úsporné modely. Musia byť šetrné k životnému prostrediu a využívať nie jednu, ale viac kombináciií hybridných pohonov.

V neposlednom rade ich Toyo­ta musí dokázať produkovať so ziskom v priamej konkurencii s čínskym a indickým automobilovým priemyslom, ktorý práve teraz ide globálne expandovať. Konsolidačné procesy v tamojšom automobilovom priemysle tlačia na jej rentabilitu. Toyota si tam nebude môcť dovoľovať stláčať výrobné náklady na úkor poľavovania v kvalite.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 18 751
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 7 950
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 999
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 935
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 400
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 220
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 971
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 837
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Na Slovensku bolo vlani k dispozícii 2 424 verejných nabíjacích bodov.


SITA
Predseda NRSR Richard Raši počas prejavu na pracovnom sneme strany Hlas-SD v Poprade 21. júna.

Hlas má červené čiary, vyhlásil predseda Národnej rady.


TASR 1
Americký prezident Donald Trump.

Nová sadzba sa zvýši, ak Kanada podnikne odvetné kroky.


TASR 4
Premiér Robert Fico počas mimoriadneho rokovania vlády, vedľa neho ministerka hospodárstva Denisa Saková.

Zaujímavosti zo sveta ekonomiky a biznisu.


  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 972
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 492
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 009
  4. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 538
  5. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 801
  6. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 412
  7. Martin Halás: Vypískali sme aj Čaputovú a Hegera. A nikto sa tým nechválil 4 186
  8. Ján Valchár: Delúzia solúnskych bratov plus novinky z frontu 3 745
  1. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  2. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  3. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  4. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  5. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  6. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  7. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  8. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
SkryťZatvoriť reklamu