Automobilový svet sa mení. General Motors prišiel o primát svetového lídra. Toyota, ktorá mu ho vzala, už dnes musí uvažovať, ako sa vyrovnať s čínskou a indickou konkurenciou.
Toyota minulý týždeň slávila sedemdesiatku. Hoci ako darček si sama dala dosiahnutie pozície svetovej automobilovej jednotky, oslavy v japonskej centrále korporácie nemali nehonosnú povahu. „Zodpovedali dosiahnutým výsledkom a nutnosti nesedieť na vavrínoch,“ vysvetlil 65-ročný prezident spoločnosti Kacuakiho Watanabe spôsobom, z ktorého cítiť odraz tradičnej japonskej zdržanlivosti a umiernenosti. Povedal to totiž v čase, keď Toyota v počte predaných vozidiel predbehla americký General Motors po jeho 76 rokoch vládnutia automobilovému trhu.
Predstavenstvo Toyoty, v ktorom je od júna jeden Američan (riadi operácie v USA), sa naďalej pridržiava osvedčených zásad zakladateľa spoločnosti Sakičiho Toyodu. Ten už v roku 1925, keď vyrábal textilné stroje, formuloval sériu zásad, ktoré sa stali piliermi podnikovej filozofie. „Buďte snaživí, učenliví, kreatívni, vždy o krok pred inými ... a vyhýbajte sa frivolnosti a vytŕčaniu,“ nabádal nebohý patriarcha zamestnancov.
Skupina BRIC
Duel Toyoty a GM sa dnes odohráva v aréne globálnej ekonomiky. Obe korporácie dosahovali doterajšie úspechy hlavne expanziou na trhoch najvyspelejších krajín, v 21. storočí sa najperspektívnejšie trhy presúvajú do Ázie.
Trh v USA zostáva najväčším a Toyota tam naďalej buduje nové závody. „Sme globálnou spoločnosťou, ale naše zámery musíme realizovať lokálne,“ povedal prezident divízie Toyoty v USA Jim Press pre BBC.
Japonské ústredie Toyoty sa teraz sústreďuje na to, aby nezanedbalo boj o priazeň stámiliónov potenciálnych motoristov z rýchlo sa rozvíjajúcich štátov.
Ide o tzv. skupinu BRIC (Brazília, Rusko, India a Čína), ale aj o región východnej Európy, Latinskej Ameriky a iných oblastí sveta. V Ázii má Toyota zdatných japonských a kórejských súperov. Do Číny prenikli aj Európania a mimoriadne agresívne tam začínal Volkswagen. Čínska a zahraničná konkurencia stlačila jeho podiel zo 60 na 10 percent.
Iné trhy, iné autá
Toyotu netrápi ani tak hrozba poklesu podielu na čínskom alebo indickom trhu, ako príčiny. Rozmach motorizácie je tam taký rozsiahly a prudký, že poskytuje priestor na rast všetkým automobilkám. Toyota si preto nestanovuje za jediný cieľ zvyšovať predajné počty. V roku 2009 chce predať vo svete o 11,4 percenta viac áut ako tohtoročných plánovaných 9,3 milióna kusov.
Oveľa viac Toyote záleží na vystihnutí kľúčových trendov. Ako globálna automobilka nesmie stratiť schopnosť prispôsobovať sa odlišným požiadavkám na trhoch v USA, Japonsku a Európe a v ostatných častiach sveta. Američania jazdia na dlhšie vzdialenosti, pričom požadujú väčšie a výkonnejšie vozy ako Európania či Japonci, kde je zároveň drahší benzín.
Vzhľadom na kúpnu silu sú pohonné látky najdrahšie pre motoristov v Číne a Indii - a im musí Toyota ponúkať atraktívne úsporné modely. Musia byť šetrné k životnému prostrediu a využívať nie jednu, ale viac kombináciií hybridných pohonov.
V neposlednom rade ich Toyota musí dokázať produkovať so ziskom v priamej konkurencii s čínskym a indickým automobilovým priemyslom, ktorý práve teraz ide globálne expandovať. Konsolidačné procesy v tamojšom automobilovom priemysle tlačia na jej rentabilitu. Toyota si tam nebude môcť dovoľovať stláčať výrobné náklady na úkor poľavovania v kvalite.