SME

Toyota slávila, General Motors už nie je líder

Automobilový svet sa mení. General Motors prišiel po 76 rokoch vládnutia automobilovému trhu o primát svetového lídra. Toyota, ktorá mu ho vzala, už dnes musí uvažovať, ako sa vyrovnať s čínskou a indickou konkurenciou. oyota minulý týždeň slávila sedemde

Najvyšší šéf Toyoty Kacuaki Watanabe sľúbil, že v roku 2009 vyrobia celosvetovo 10,4 milióna áut. Prekonajú tak absolútny rekord, ktorý dosiahol General Motors pred tridsiatimi rokmi.Najvyšší šéf Toyoty Kacuaki Watanabe sľúbil, že v roku 2009 vyrobia celosvetovo 10,4 milióna áut. Prekonajú tak absolútny rekord, ktorý dosiahol General Motors pred tridsiatimi rokmi. (Zdroj: REUTERS)

Automobilový svet sa mení. General Motors prišiel o primát svetového lídra. Toyota, ktorá mu ho vzala, už dnes musí uvažovať, ako sa vyrovnať s čínskou a indickou konkurenciou.

Toyota minulý týždeň slávila sedemdesiatku. Hoci ako darček si sama dala dosiahnutie pozície svetovej automobilovej jednotky, oslavy v japonskej centrále korporácie nemali nehonosnú povahu. „Zodpovedali dosiahnutým výsledkom a nutnosti nesedieť na vavrínoch,“ vysvetlil 65-ročný prezident spoločnosti Kacuakiho Watanabe spôsobom, z ktorého cítiť odraz tradičnej japonskej zdržanlivosti a umiernenosti. Povedal to totiž v čase, keď Toyota v počte predaných vozidiel predbehla americký General Motors po jeho 76 rokoch vládnutia automobilovému trhu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Predstavenstvo Toyoty, v ktorom je od júna jeden Američan (riadi operácie v USA), sa naďalej pridržiava osvedčených zásad zakladateľa spoločnosti Sakičiho Toyodu. Ten už v roku 1925, keď vyrábal textilné stroje, formuloval sériu zásad, ktoré sa stali piliermi podnikovej filozofie. „Buďte snaživí, učenliví, kreatívni, vždy o krok pred inými ... a vyhýbajte sa frivolnosti a vytŕčaniu,“ nabádal nebohý patriarcha zamestnancov.

Skupina BRIC

Duel Toyoty a GM sa dnes odohráva v aréne globálnej ekonomiky. Obe korporácie dosahovali doterajšie úspechy hlavne expanziou na trhoch najvyspelejších krajín, v 21. storočí sa najperspektívnejšie trhy presúvajú do Ázie.

Trh v USA zostáva najväčším a Toyota tam naďalej buduje nové závody. „Sme globálnou spoločnosťou, ale naše zámery musíme realizovať lokálne,“ povedal prezident divízie Toyoty v USA Jim Press pre BBC.

SkryťVypnúť reklamu

Japonské ústredie Toyoty sa teraz sústreďuje na to, aby nezanedbalo boj o priazeň stámiliónov potenciálnych motoristov z rýchlo sa rozvíjajúcich štátov.

Ide o tzv. skupinu BRIC (Brazília, Rusko, India a Čína), ale aj o región východnej Európy, Latinskej Ameriky a iných oblastí sveta. V Ázii má Toyota zdat­ných japonských a kórejských súperov. Do Číny prenikli aj Európania a mimoriadne agresívne tam začínal Volkswagen. Čínska a zahraničná konkurencia stlačila jeho podiel zo 60 na 10 percent.

Iné trhy, iné autá

Toyotu netrápi ani tak hrozba poklesu podielu na čínskom alebo indickom trhu, ako príčiny. Rozmach motorizácie je tam taký rozsiahly a prudký, že poskytuje priestor na rast všetkým automobilkám. Toyota si preto nestanovuje za jediný cieľ zvyšovať predajné počty. V roku 2009 chce predať vo svete o 11,4 percenta viac áut ako tohtoročných plánovaných 9,3 milióna kusov.

SkryťVypnúť reklamu

Oveľa viac Toyote záleží na vystihnutí kľúčových trendov. Ako globálna automobilka nesmie stratiť schopnosť prispôsobovať sa odlišným požiadavkám na trhoch v USA, Japonsku a Európe a v ostatných častiach sveta. Američania jazdia na dlhšie vzdialenosti, pričom požadujú väčšie a výkonnejšie vozy ako Európania či Japonci, kde je zároveň drahší benzín.

Vzhľadom na kúpnu silu sú pohonné látky najdrahšie pre motoristov v Číne a Indii - a im musí Toyota ponúkať atraktívne úsporné modely. Musia byť šetrné k životnému prostrediu a využívať nie jednu, ale viac kombináciií hybridných pohonov.

V neposlednom rade ich Toyo­ta musí dokázať produkovať so ziskom v priamej konkurencii s čínskym a indickým automobilovým priemyslom, ktorý práve teraz ide globálne expandovať. Konsolidačné procesy v tamojšom automobilovom priemysle tlačia na jej rentabilitu. Toyota si tam nebude môcť dovoľovať stláčať výrobné náklady na úkor poľavovania v kvalite.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  2. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  3. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  4. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  5. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  6. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  7. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  8. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  1. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  2. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  3. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  4. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  5. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  6. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  8. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 13 482
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 7 108
  3. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 725
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 4 240
  5. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 3 355
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 2 815
  7. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 2 789
  8. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 2 467
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Montáž hodiniek Prim v roku 1965.

Prežitie značky skomplikovala privatizácia.


Ilustračné foto.

Všetkým hráčom z top desiatky vlani rástli tržby.


1
Ministerka hospodárstva Denisa Saková.

Systém má odbremeniť ľudí od zdĺhavých žiadostí a návštevy úradov.


TASR 6
Predseda SNS Andrej Danko.

Šéf SNS ukazuje na opozíciu.


TASR 26
  1. Marián Viskupič: Rozpočet 2026: Podvod roka, nie zákon roka
  2. INESS: Zdravotná starostlivosť v USA: Mýtus voľného trhu
  3. Juraj Jevin: Kde je minister financií?
  4. Teodor Dlužanský: Ako Fico suverénne konsoliduje?
  5. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  8. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  1. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 13 802
  2. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 11 525
  3. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 7 495
  4. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 6 153
  5. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 5 677
  6. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 5 337
  7. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 5 333
  8. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria? 5 153
  1. Radko Mačuha: Desať prikázaní Glücka.
  2. Marcel Rebro: Týždeň ticha uprostred vojny
  3. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  4. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  5. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  6. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  7. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  8. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
SkryťZatvoriť reklamu