Brusel 3. októbra (TASR) - Výbor Európskeho parlamentu pre životné prostredie podporil v utorok večer návrh Európskej komisie (EK) na začlenenie leteckej dopravy do schémy obchodovania s emisiami. Zasadzuje sa však za prísnejšie limity pre emisie CO2 a za skorší termín.
Zatiaľ čo EK koncom minulého roka navrhla, aby sa lety v rámci EÚ stali súčasťou obchodnej schémy v roku 2011, kým letov smerujúcich mimo úniu alebo z tretích krajín do EÚ by sa to týkalo od roku 2012, výbor navrhol pre všetky lety jednotný termín - rok 2010.
"Bolo by ťažké vysvetľovať, prečo let z Veľkej Británie do Maroka nie je súčasťou schémy, zatiaľ čo let z Veľkej Británie na Kanárske ostrovy by pod ňu spadal," odôvodnil postoj výboru spravodajca, nemecký poslanec Peter Liese.
V návrhu EK sa takisto predpokladá stanovenie kvót pre emisie CO2 na 100 % ročného priemeru leteckých spoločností z obdobia 2004-2006. Členovia výboru však požadujú zníženie tohto limitu na 75 %. Parlamentný výbor pre dopravu prednedávnom navrhoval 110 %.
Do emisnej obchodnej schémy sa budú musieť zapojiť všetky európske i mimoeurópske letecké spoločnosti využívajúce letiská v EÚ. Tak ako priemyselné podniky aj aerolínie budú môcť obchodovať s emisiami a predávať pridelené kvóty, ktoré nevyužijú alebo kupovať chýbajúce kvóty.
EK predložila tento návrh v rámci boja proti klimatickým zmenám. Podľa Bruselu sa množstvo emisií z medzinárodnej leteckej dopravy zvyšuje oveľa rýchlejšie ako v iných sektoroch, čo ohrozuje pokroky únie v jej úsilí o zníženie emisií.
Emisie z leteckej dopravy v súčasnosti predstavujú 3 % z celkových emisií skleníkových plynov. V ostatných rokoch však dochádza k ich rýchlemu rastu. Od roku 1990 je tento nárast 87-%, keďže letecká doprava sa stáva lacnejšou, pričom sa nepokrývajú náklady súvisiace so životným prostredím. Podľa EK sa množstvo emisií pripadajúcich na jedného cestujúceho na linke z Londýna do New Yorku a späť rovná priemernému množstvu emisií, ktoré vyprodukuje jeden občan EÚ pri vykurovaní svojho domu za celý rok.