Bratislava 23. októbra (TASR) Vláda SR plánuje financovať prostredníctvom projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) pôvodne navrhovaných 150 kilometrov úsekov diaľnic.
Hoci analýza Ministerstva financií (MF) SR odporúča redukciu kilometrov o tretinu, vláda trvá na svojom pôvodnom zámere. Informoval o tom dnes na tlačovej konferencii splnomocnenec vlády SR pre výstavbu diaľnic Igor Choma.
"Pokračujeme v príprave v nezmenenom rozsahu. Na budúci týždeň by malo byť zverejnené verejné obstarávanie na prvé dva balíky," konštatoval s tým, že tretí balík by mal nasledovať pol roka po prvých dvoch. Konkrétne ponuky bude potom posudzovať vládny kabinet.
"Ministerstvo malo doteraz možnosť hodnotiť len teoretické možnosti výstavby, v prípade začatia tendrov bude mať k dispozícii konkrétne reálne ponuky od konkrétnych koncesionárov, čo môžeme oveľa kvalitnejšie posúdiť," reagoval hovorca ministra financií Miroslav Šmál. "Ministerstvo financií tu nie je na to, aby hodnotilo technické parametre výstavby, je tu na to, aby posúdilo cenu a rýchlosť výstavby, aby cena a kvalita boli primerané," pripomenul stanovisko rezortu.
Obava z nedostatku pracovnej sily pri výstavbe diaľnic je podľa Chomu neopodstatnená, pretože mnohé firmy spolupracujú s pracovníkmi z Ukrajiny a Bulharska. "Ale to bude vecou koncesionára, ako bude stavbu realizovať," poznamenal a dodal, že s nedostatkom kapacít sa trh podľa neho určite bude vedieť vyrovnať. Čo sa týka objemu financií, tak podľa slov Chomu sa aj v okolitých krajinách podobné projekty realizujú.
V prvom "balíku" by podľa pôvodného návrhu malo ísť o úseky Dubná Skala-Turany, Turany-Hubová, Hubová-Ivachnová a na východe Slovenska Jánovce-Jablonov a Fričovce-Svinia, a to bez realizácie výstavby tunelov. Hodnota tohto "balíka" predstavuje 2,2 miliardy EUR, čo je v prepočte približne 74 miliárd SKK. Druhý "balík" predstavujú úseky Nitra-Selenec, Selenec-Tekovské Nemce, ktorého hodnota by mala byť približne 0,5 miliardy EUR. Tretí "balík", ktorý by mal byť podľa slov Chomu realizovaný pol roka po prvých dvoch, má hodnotu 1,2 miliardy EUR a obsahuje úseky Hričovské Podhradie-Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka-Višňové, Višňové-Dubná Skala.