BRATISLAVA 24. októbra (SITA) - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) pri plánovaní výstavby diaľnic by malo dostať väčšiu prioritu a "malo by mať možnosť realizovať svoje plány". Konštatoval to v stredu poslanec za SDKÚ-DS a bývalý minister dopravy Pavol Prokopovič.
Podľa neho výstavba diaľnic a rýchlostných ciest nie je iba oddelená akcia rezortu dopravy. "Samotná výstavba diaľnic, jej urýchlenie, vybudovanie infraštruktúry prináša synergický efekt prakticky vo všetkých regiónoch, kde si dala vláda za cieľ urobiť niečo pozitívne," zdôraznil. Prokopovič ľutuje, že rezort dopravy začína až teraz nadväzovať na to, čo mu zanechalo predchádzajúce vedenie minulý rok. "Rok a tri mesiace na nás kydali, načo tu ideme púšťať súkromný kapitál, štát má dosť prostriedkov a odrazu ich osvietila myšlienka a začali tvrdiť, že jediná spása sú PPP projekty," povedal Prokopovič. Súčasný spor medzi rezortom financií a dopravy považuje skôr za odborný.
"Ak nebude ministerstvo financií dbať na to, aby udržalo schodok verejných financií na určitej úrovni pre zavedenie eura, môže to štát zabaliť," poznamenal. Napriek tomu si ale myslí, že "v tomto smere by sa aj na úkor istého rizika zo strany ministerstva financií, istého rizika voči Eurostatu, malo vyjsť v ústrety ministerstvu dopravy".
Vláda sa rozhodla pokračovať v plnení uznesení, ktoré v rámci výstavby diaľnic a rýchlostných ciest schválila a na budúci týždeň by mali byť vyhlásené tendre na prvé dva balíky projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). O tom, či vláda napokon využije projekty (PPP) pri výstavbe úsekov diaľnice D1 a rýchlocesty R1 rozhodnú ich tendre, uviedol v utorok vládny splnomocnenec pre urýchlenie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma. Prvé dva balíky zahŕňajú úseky diaľnice D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia a úseky rýchlostnej cesty R1 Nitra - Selenec, Selenec - Beladice a Beladice - Tekovské Nemce.
Vláda by mala podľa ministerstva financií zúžiť rozsah projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) plánovaných pri výstavbe úsekov diaľnice D1 a vylúčiť tretí balík, týkajúci sa technicky komplikovaných úsekov okolo Žiliny. Vyplýva to zo stanoviska rezortu financií k vplyvom realizácie výstavby vybraných úsekov D1 a R1 cez projekty PPP na výšku štátneho dlhu a na rozpočtovú politiku štátu.
Vláda podľa Chomu zaujme stanovisko k dopadom PPP projektov na štátny dlh a štátny rozpočet až po vyhodnotení ponúk a po vynegociovaní podmienok s budúcim koncesionárom. Podľa splnomocnenca vlády môže nastať aj situácia, že vláda potom nemusí odsúhlasiť výstavbu diaľnic prostredníctvom PPP projektov a zruší tendre.
Výsledky tendra na tieto prvé dva balíky projektov by mali byť známe na konci marca budúceho roku, pričom rokovania o podmienkach s potenciálnym koncesionárom by mali byť ukončené do mája budúceho roku. Podľa Chomu sa po vyhodnotení tendrov na prvé dva balíky projektov vláda rozhodne, ako sa postaví aj k tretiemu balíku projektov, ktorý zahrňuje výstavbu úsekov D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka - Višňové, Višňové - Dubná Skala.
Podľa Chomu vláda ani ministerstvo dopravy nijakým spôsobom nespochybnilo názor ministerstva financií. "Ministerstvo financií stále trvá na svojom stanovisku. A to je úplne v poriadku. Nie je dôvod, aby svoje stanovisko menilo, keďže sa nemenili žiadne čísla, podľa ktorých zaujalo stanovisko. Stále sa však bavíme len o imaginárnych číslach. Až keď sa celý proces rozbehne, tak uvidíme, aké budú pozitíva a negatíva týchto projektov a potom sa rozhodne vláda," konštatoval Choma.
"Stanovisko ministerstva financií je stále rovnaké. Mali sme však možnosť hodnotiť len teoretické dopady výstavby prostredníctvom PPP projektov. V prípade začatia tendrov budeme mať konkrétne reálne ponuky, čím budeme môcť dopady oveľa lepšie posúdiť," uviedol hovorca ministra financií Miroslav Šmál.