Singapur 28. októbra (TASR) - Udalosťou historického významu v civilnej leteckej preprave bol vo štvrtok prvý let Airbus 380 s cestujúcimi zo Singapuru do austrálskeho Sydney.
Znalcov civilnej svetovej leteckej dopravy neprekvapilo, že si prvé obrovské lietadlo Airbus 380 objednala spoločnosť Singapore Airlines. Jej domovské letisko Changi sa totiž nachádza na križovatke diaľkových trás z Európy do Austrálie a Oceánie, z juhovýchodnej Ázie do Ameriky, ale aj Európy.
Ekonómovia spoločnosti Singapore Airlines vypočítali, že potrebujú veľkokapacitné stroje, ktoré odvezú naraz a bez medzipristátia veľký počet cestujúcich.
Airbusy 380 potrebujú singapurské aerolínie už teraz a ešte viac ich budú využívať v blízkej budúcnosti. V Číne sa realizuje štátny program budovania letísk. Krajina na ich výstavbu a modernizáciu vyčlenila 18 miliárd USD, v prepočte 418,444 miliárd SKK. Veľká časť projektov bude hotová už na budúci rok pred letnými olympijskými hrami v Pekingu, ďalšie letiská budú sprevádzkované do roku 2010, v ktorom sa v Šanghaji uskutoční svetová výstava Expo.
V Číne sa vlani prepravilo lietadlami 300 miliónov osôb a v nasledujúcich rokoch sa ráta s prírastkom po 30 miliónov. Bude treba aj veľké nákladné lietadlá. Mnohé tovary sa budú dopravovať k odberateľom na celom svete čo najrýchlejšie, letecky.
V Indii je vývoj v leteckej preprave osôb podobný ako v Číne. Ústredná vláda v Naí Dillí odovzdala správu letísk v hlavnom meste a v Mumbaji súkromným konzorciám.
Experti predpokladajú, že ak tempo medziročnej leteckej prepravy osôb bude medziročne rásť o 8 %, juhovýchodná Ázia objemom prepravných výkonov do roku 2025 predstihne Severnú Ameriku. Napokon, v tejto časti sveta žijú vyše tri miliardy obyvateľov planéty. Čína a India rozvíjajú svoje hospodárstva ročne 11- respektíve 8-% tempom. Čína má už devízové rezervy vyše 1,34 bilióna USD a podporuje svoje spoločnosti, aby okrem vývozu tovarov vyvážali aj kapitál.
Informovala o tom britská rozhlasová a televízna spoločnosť BBC.