Z firmy Interdata, kde ako konzultant zároveň vyvinul originálny softvér pre komunikáciu medzi rôznymi informačnými systémami, odišiel pred štyrmi rokmi. S terajším spoločníkom sa spoznal v úlohe dodávateľa. Ako to v úspešných príbehoch dvojíc podnikateľov býva, jeden má ambície a chuť robiť veci po svojom, druhý mu verí a dokáže zabezpečiť rozbeh firmy. Po troch rokoch fungovania bol už príbeh ich firmy taký silný, že Alexander Cimbaľák získal v súťaži Ernst & Young Podnikateľ roka titul najlepšieho začínajúceho slovenského podnikateľa.
Rodák z Trenčína, bývalý programátor Alexander Cimbaľák vysvetľuje, že kúzlo ich rozhodujúceho produktu nie je v tom, ako je naprogramovaný. „V tom naozaj nie je nijako výnimočný,“ hovorí pokojne, aby sa dostal k tomu, čím sa podľa neho jeho firma odlišuje od konkurentov. Aj keď povie, že „iný je prístup, že majú unikátny štýl práce, stratégiu“, stále nemáte dosť dôvodov mu veriť.
Pointa je v tom, že Cimbaľákovi sa podarilo narušiť doterajšie predstavy o tom, ako majú IT firmy pomáhať s integráciou informačných systémov. To, že firmy majú veľa IT systémov, ktoré nie sú naplno využívané, pretože si navzájom nerozumejú a nekomunikujú, vie asi každý konzultant. Aj to, že najviac cenený by bol taký systém, s ktorým by mohli robiť obyčajní manažéri, ľudia z odbornej praxe, nielen vyškolení IT špecialisti. Softvér Cimbaľákovej firmy postavil na hlavu doterajšiu predstavu, že klient musí najprv povedať, čo a ako treba integrovať a až potom začnú drahí konzultanti kalkulovať, koľko človekohodín by to stálo.
ACE vyvinuli softvér, ktorý akoby už všetky možné varianty integrácií predpokladal a nechal na obyčajných podnikových manažéroch, aby si oni vybrali, čo s čím spojiť, ktoré dáta ku ktorým priradiť a ako ich vyhodnocovať. A to všetko ľuďom najprirodzenejším možným spôsobom – kreslením obrázkov. Tak to predsa ľudia robia, keď si chcú niečo predstaviť alebo úplne lapidárne vysvetliť - nakreslia si to.
Cimbaľák ukazuje, ako presviedča topmanažérov, že s jeho softvérom sa im bude žiť lepšie. V jednoduchom grafickom prostredí kreslí rôzne pracoviská, ktoré disponujú rôznymi dátami v rôznych softvéroch, navrhuje a pýta sa, ktoré a ako treba pospájať. Respektíve dáva klientom možnosť, nech to zakreslia sami. „A im sa páči, že ak sa pomýlia, ak si zmyslia, že to chcú inak, tak sa to jednoducho zmaže bez toho, aby vznikli závratné náklady,“ hovorí.
Softvér aj pre laika
„Keď si kúpite počítač, potrebujete niekoho, kto vám doň nainštaluje programy. Keď sa počítač pokazí, potrebuje odborníka, ktorý vám prístroj opraví. Bežný človek chce využívať prístroj, nie konzultovať,“ vracia sa k jadru. Tvrdí, že to, ako pracovať s nimi navrhnutým systémom dokážu komukoľvek vysvetliť v priebehu bežnej porady. „Nemusia mať odborné vzdelanie a dokážu využívať naše služby.“
Ľudia, ktorým ponúkame náš softvér, často nevedia v počítačovom jazyku povedať, čo chcú. Stačí sa s nimi vhodne poradiť, navrhnúť im bežne používané spôsoby. Napriek tomu, že nevedia, čo chcú od systému, vedia povedať, ako fungujú, ako to u nich beží, prípadne, ako by si želali, aby to bežalo.
„Smial som sa, keď mi pred časom vysoký manažér Bell Canada povedal, aby som sa ani nedotkol jedného ich programu. Lebo to tam niekto v roku 1987 spojazdnil, doteraz to funguje a nikto nevie, ako by to opravil, ak by to spadlo.“
Ideálny zákazník
Väčšina zákazníkov ACE Enterprise sú firmy z biznisu utilít – energetici, vodári, plynári a podobne. Dôvod je jednoduchý. Ich špecifikom je, že majú veľa rôznorodej techniky v teréne, ktorá musí byť často napriek jej veku funkčná dvadsaťštyri hodín. Pre príklad si berie čísla z koncernu E.ON. Ten v Európe vlastní milióny stĺpov elektrického vedenia. Tie treba natierať, prácu zaúčtovať, servisným čatám objednávať materiál, vypočítavať mzdy atď. Práve takú prácu je ideálne manažovať v niečom, čo kombinuje mapu s nástrojmi, ktoré dokážu plánovať, respektíve odhadovať efektivitu spájaním rôznych dát.
Tento typ zákazníkov bol aj dôvod, prečo sa ACE Enterprise už pri svojom vzniku dostali do hľadáčika svetovej softvérovej dvojky v geografických informačných systémoch. Keď viceprezident spoločnosti Intergraph prišiel na Slovensko, chcel firmu ACE Enterprise najskôr kúpiť. Nie s ňou spolupracovať. „My nie sme na predaj,“ hovorí Cimbaľák. Zmluvu, podľa ktorej Intergraph bude pre svoje projekty používať len slovenský integračný systém, podpísali po troch rokoch.
„Viac ako na Slovensko sa sústreďujeme na zahraničie,“ tvrdí Cimbaľák. Hlavným dôvodom nie sú slovenské ceny ani veľkosť trhu. Na Slovensku mu prekáža, že produkt sa dá predať prakticky len tomu, kto spolupracuje s firmou, ktorú si povie klient a dodáva cez firmu, s ktorou už má klient podpísané dohody a teda často sa neposudzuje skutočná kvalita produktu.
Ľudia chcú používať počítač, nie konzultovať, čo treba spraviť, keď sa pokazí. Nechcú byť závislí od ľudí, ktorí hovoria IT jazykom.
Viac na www.leaders.sk