Brusel 3. novembra (TASR) - Airbus 380 iba pred desiatimi dňami uskutočnil prvý komerčný let s cestujúcimi na palube zo Singapuru do austrálskeho Sydney a späť a už sa objavili úvahy o jeho využití pre potešenie boháčov.
Nemecká Lufthansa Technik (LT) a švajčiarska spoločnosť Jet Aviation už oznámili zámer dotvoriť A380 na lietajúci luxusný dom s kúpeľňami, saunami, kinom a ďalšími priestormi.
Podľa správ tlače Lufthansa Technik, dcéra leteckej spoločnosti Deutsche Lufthansa, údajne už prijala objednávku na úpravu lietadla od miliardára Romana Abramoviča. LT ako aj Abramovič, ktorý si v roku 2005 objednal špeciálnu úpravu Boeingu 767ER, však chýry dementovali. Hovorca nemeckej firmy však uviedol, že jej vedenie očakáva objednávky na špeciálnu úpravu A380 od rozličných súkromných klientov.
"Skutočne existuje trh pre úpravy lietadla, ktoré nebude slúžiť bežnej preprave osôb," uviedol Bernd Habbel, ktorý v LT vedie úsek externej komunikácie.
Súkromné osoby a podniky kúpia v tomto roku okolo 1 000 lietadiel. A odvetvie by malo v nasledujúcom desaťročí dosiahnuť tržby vyše 200 miliárd USD, v prepočte 4,617 bilióna SKK. Väčšina týchto lietadiel je malá, s krátkym doletom. Ide o stroje za 2 až 5 miliónov USD, akými sú Learjet, Cessna Citation ale Gulfstream. Veľké podnikové lietadlá pochádzajú od Airbusu alebo Boeingu, A320 alebo B737, ktoré sa predávajú po 70 miliónov USD.
Experti sa domnievajú, že len vlády veľkých krajín a niekoľko miliardárov si môže dovoliť kúpiť lietadlá najvyššej triedy, medzi ktoré patrí Boeing 767.
Avšak 560-tonový A380 vytvoril kategóriu, v ktorej je len on sám. Svojím spôsobom urobil trpaslíka aj z Boeingu 747 (Air Force One), ktorým sa prepravuje americký prezident.
Lufthansa Technik už načrtla možné úpravy v A380, hoci je isté, že detaily jej spresní každý zákazník osobne. Podľa skice pôjde o dve súkromné kúpeľne na hornej palube, oddelené od vstupného priestoru, v ktorom sa budú nachádzať ďalšie pohovky, bar, ale aj pracovňa, fitnescentrum s príslušným vybavením, malá jedáleň, obliekareň a podobne.
Na dolnej palube by sa mohli nachádzať konferenčné priestory alebo veľká jedáleň. Na treťom, najspodnejšom podlaží, ktoré bude slúžiť na linkových lietadlách ako batožinový priestor, by mohla byť kinosála.
Úprava lietadla podľa osobného želania zákazníka bude stáť podľa jej náročnosti od 50 miliónov do 150 miliónov USD. Takže A380, ktorého katalógová cena je 320 miliónov USD, bude stáť od 370 miliónov do 470 miliónov USD.
Bazilejská Jet Aviation už dostala prvé nezáväzné objednávky na úpravu štyroch Boeingov 787 Dreamliner. "Určite budeme medzi tými firmami, ktoré môžu upraviť aj A380 podľa individuálnych predstáv zákazníka", povedal viceprezident firmy Heinz Aebi.
Jet Aviation dodala dva luxusne upravené Boeingy 747 dubajskej leteckej spoločnosti Dubai Air Wings. "Vždy sa nájdu zákazníci, ktorí budú chcieť lietať po svete bez toho, aby museli častejšie pristávať a dočerpávať pohonné látky," uviedol Aebi.
Informovala o tom agentúra AP.