BRATISLAVA. Pánovi Ivanovi mala zdravotná poisťovňa do konca októbra poslať na účet niekoľkotisícové preplatky z ročného zúčtovania zdravotného poistenia. Dodnes mu neprišli. Až po telefonáte mu to zdravotná poisťovňa odôvodnila tým, že suma odvedeného poistného sa nezhoduje so sumou, ktorú evidujú v systéme, a preto by mal mať preplatok nižší. Počas celého obdobia od podania ročného zúčtovania ho však poisťovňa o tomto rozpore neinformovala.
Úrad: Obráťte sa na poisťovňu
Zákon o zdravotnom poistení na taký prípad nemyslí. Zdravotné poisťovne podľa neho nemajú povinnosť informovať svojich klientov o nezrovnalostiach, ktoré zistia v ročnom zúčtovaní. Preto sa môže stať, že poistenec sa o chybe nedozvie a v čase, keď má mať preplatok na účte, poisťovňa len „rieši“ jeho prípad. Zákon nehovorí pritom ani o tom, dokedy majú byť nezrovnalosti odstránené a peniaze na účte klienta. „Povinnosťou zdravotnej poisťovne je vrátiť preplatok v stanovenom termíne. Poisťovňa nemá povinnosť upozorňovať ani informovať o chybách,“ povedala hovorkyňa zdravotnej poisťovne Apollo Radoslava Miklášová.
Ministerstvo zdravotníctva a Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou v prípade dodatočne zistených nezrovnalostí poistencom odporúčajú, aby najskôr kontaktovali svoju zdravotnú poisťovňu.
Zdravotné poisťovne však tvrdia, že svojich poistencov priebežne informovali a posielali im aj výzvy na odstránenie chýb.
Ak poisťovňa mešká s vyplatením preplatkov, a to aj preto, že došlo k nezrovnalosti v zúčtovaní zdravotného poistenia, o ktorom poistenca neinformovala včas, ten si nemôže uplatniť úrok z omeškania. „Podľa zákona sa úrok z omeškania na zdravotnú poisťovňu nevzťahuje,“ povedal hovorca Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou Milan Michalič. Prípadný nárok si podľa neho môže poistenec voči zdravotnej poisťovni uplatňovať len súdnou cestou.
V prípade, ak si poistenec myslí, že jeho poisťovňa postupovala nesprávne a spravila chybu, môže požiadať Úrad pre dohľad o prešetrenie svojho podnetu.
Výšku preplatkov môže znížiť aj daň
Treba však pamätať na to, že konečná výška preplatkov zo zdravotného poistenia môže byť v niektorých prípadoch nižšia aj o daň. Hovorkyňa zdravotnej poisťovne Dôvera Zuzana Horníková upozornila, že niektorým poistencom musí poisťovňa preplatok zdaniť.
„To znamená, že títo poistenci dostanú od poisťovne preplatok znížený o zaplatenú daň 19 percent,“ povedala Horníková. Týka sa to poistencov, ktorí si zúčtovanie za minulý rok robili sami.