SME
Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

Janek: Nebojme sa originálnych riešení

Nápad nosil v hlave päť rokov. Dnes reduktory TwinSpin z Prešova odoberajú firmy, ktoré vyžadujú presnosť na tisíciny milimetra.Vynálezca a technický riaditeľ prešovskej firmy Spinea BARTOLOMEJ JANEK.

(Zdroj: PRE SME – Róbert Sándor)

Nápad nosil v hlave päť rokov. Dnes reduktory TwinSpin z Prešova odoberajú firmy, ktoré vyžadujú presnosť na tisíciny milimetra. Vynálezca a technický riaditeľ prešovskej firmy Spinea BARTOLOMEJ JANEK.

PREŠOV. Nápad nosil v hlave päť rokov. Ďalšie dva ho vyrábal a skúšal doma v garáži. Po medzinárodných registráciách, ktoré zabezpečili svetovú ochranu patentu, začali ho sério­vo vyrábať. Reduktory TwinSpin z Prešova odoberajú lídri vo výrobe robotov, v leteckom priemysle, zbrojárstve, producenti medicínskych prístrojov, obrábacích, tlačiarenských, textilných strojov. Všade, kde sa vyžaduje presnosť na tisíciny milimetra.

SkryťVypnúť reklamu

Vynálezca a technický riaditeľ prešovskej firmy Spinea, ktorá patrí medzi absolútnu svetovú špičku producentov ložiskových prevodoviek na svete, Bartolomej Janek.

Robot epileptik

Pred tridsiatimi rokmi, po absolvovaní štúdia obrábacích strojov so zameraním na robotiku na Vysokej škole technickej v Košiciach nastúpil do prešovského VUKOV-u ako konštruktér. Výskumný ústav bol garantom robotizácie v bývalom Československu.

Dušou matematik a fyzik, ktorý sa v dizertačnej práci zameral na dynamiku zložitých mechanických systémov, rozmýšľal, ako odstrániť základný nedostatok vyvinutých robotov.

„Predovšetkým mali zlé dynamické vlastnosti, boli nepresné, boli problémy s polohovaním. Aj keď sme používali japonské prevodovky, robot sa pri práci triasol ako epileptik. S takým veľa nenarobíte,“ spomína na „pravek“ nápadu jeho autor.

SkryťVypnúť reklamu

Zariadenie plní zároveň dve funkcie – ložiska a otáčkového reduktora, teda prevodovky. Princíp fungovania vysvetľuje na modeli robota svetové lídra, spoločnosti KUKA, ktorý patrí medzi najprestížnejších odberateľov prešovskej firmy.

„Tento robot používajú v montážnych linkách automobiliek. Manipuluje s ťažkými bremenami ako napríklad blok motora. A musí s ním pracovať veľmi presne. Pri montáži okien na osobné autá musí uložiť sklo s presnosťou desatín či stotín milimetra. Ďalší robot tlakovou pištoľou nanesie okolo tmel, tretí založí tesniacu gumu. Keby pracovali nepresne, voda by zatekala do interiéru. To si žiaden výrobca nemôže dovoliť.“

Robot v montážnej linke zaťažený bremenom vykonáva súčasne viac pohybov v rôznych polohách. „Tieto sily zachytáva ložisko. Konštrukčne je vyriešené tak, aby sa nedeformovalo. Prevodovka zasa musí byť podľa možnosti čo najmenšia, má však mať vysoký výkon. Volá sa to výkonová hustota. Ani jedna z prevodoviek, ktoré sme v tom čase použili, nespĺňala tieto kritériá.“

SkryťVypnúť reklamu

V garáži

Mladému inžinierovi, výskumnému pracovníkovi v odbore vývoja pohonov pre roboty, problém nedal spávať. Výzva bola preňho dvojnásobná. V Európe sa v tom čase nikto nevenoval vývoju a výrobe ložiskových reduktorov. Robila to len filiálka japonskej firmy, no ani jej prevodovky neboli podľa jeho predstáv.

Niekedy v roku 1985 už mal akú-takú víziu. „Nápad som nosil v hlave päť rokov, kým úplne nedozrel. Potom to náhle pri­šlo.“ Dva roky potom vyrábal funkčný model. Prípravu financoval z vlastného vrecka. Model skúšal doma v garáži na drevenom ponku. „Musel som odcestovať do Talianska. S otcom som každý deň telefonoval, hlásil mi namerané charakteristiky. Reduktor nabehal niekoľko tisíc hodín. Moja predstava sa potvrdila.“ Z modelu sa zachovali len fotografie. „Boli to hektické časy, viackrát sme sa sťahovali, kdesi sa stratil. Škoda. Pre mňa má nevyčísliteľnú hodnotu.“

SkryťVypnúť reklamu

Revolúcia

Skôr, ako sa začala sériová výroba, reduktor patentovali na Slovensku. Potom ho v roku 1994 zaregistrovali v Nemecku, neskôr vo Švajčiarsku, Švédsku i v Japonsku. Vybral si najuznávanejšie patentové úrady, ktoré nový produkt dokonale prelustrovali a porovnali s inými patentovanými výrobkami tohto druhu. Certifikáty sú zárukou, že ide o technické riešenie, ktoré nebolo použité nikde na svete. „Nemôže sa teda stať, že o pár rokov nám niekto zamáva akýmsi papierom pred nosom, že také čosi tu už bolo a my sme len prevzali o zdokonalili nápad niekoho iného,“ hovorí Janek.

„Garážový projekt“ predstavili v roku 1997 na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v nemeckom Hannoveri. Záujem bol obrovský.

„Zrazu sa objavil pred naším stánkom nejaký Japonec. Stál tam hodinu, dve, prezeral si reduktor z každej strany, listoval v technických údajoch. Pozvali sme ho a ponúkli slovenským pivom. Predstavil som sa mu ako autor technického riešenia reduktora. On na to: Volám sa Yamada, som autorom reduktora našej firmy. Aj keď sme dodnes konkurentmi so všetkým, čo k tomu patrí, navzájom sa vážime a rešpektujeme.“

SkryťVypnúť reklamu

O revolučné reduktory z Prešova je vo svete záujem. Vlani ich vyrobili 20-tisíc, medziročný nárast produkcie je približne štvrtinový. Medzi rozhodujú­cich odberateľov patrí jeden z najväčších svetových výrobcov robotov, nemecká spoločnosť Kuka, ktorá svoje zariadenia dodáva do automobilových liniek, a talianska firma Comau, patriaca do skupiny Fiat. Jedným z posledných zákazníkov je najväčší európsky výrobca lietadiel.

„Predtým tu bola materská škola. Keď sme budovu kúpili, museli sme ju poriadne nafúknuť. O chvíľu nám ani to nebude stačiť,“ usmieva sa vynálezca.

Zo samostatného výskumného pracovníka je technický riaditeľ spoločnosti s obrovskou perspektívou. „Pracuje u nás vynikajúci tvorivý tím. Myslím si, že na Slovensku máme veľký potenciál ľudí s originálnymi nápadmi. Bez masívnej štátnej podpory školstva, vedy a výskumu však často vychádza nazmar.“

SkryťVypnúť reklamu

Viac na www.leaders.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (17. 5. 2022)
USD 1.042
AUD 1.506
CZK 24.710
JPY 135.010
CAD 1.347
GBP 0.851
HUF 385.850
PLN 4.668
CHF 1.048
SEK 10.498

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  3. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  4. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  6. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  7. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  8. OMV a BILLA prinášajú na čerpacie stanice kvalitné potraviny
  1. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  4. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  7. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  8. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 474
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 540
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 4 659
  4. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 4 123
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 483
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 319
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 027
  8. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 378

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  3. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  4. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  5. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  6. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  7. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  8. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 922
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 113
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 369
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 034
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 906
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 522
  7. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 911
  8. Tomáš Vodvářka: Další tragická zpráva z Ruské federace 2 617
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Richard Sulík.

Strana nikdy nepodporí zvyšovanie daní, tvrdí Sulík.


SITA 1 h
Ilustračná fotografia.

Analytici očakávajú, že objem ruského dovozu do Indie bude rásť aj v ďalších mesiacoch.


TASR 4 h

V medziročnom porovnaní podporil rast slovenskej ekonomiky predovšetkým domáci dopyt.


TASR 7 h
Farma v Topoľovke zrejme končí.

Patrila k najväčším na Slovensku.


19 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  3. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  4. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  5. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  6. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  7. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  8. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 922
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 113
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 369
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 034
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 906
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 522
  7. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 911
  8. Tomáš Vodvářka: Další tragická zpráva z Ruské federace 2 617
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťZatvoriť reklamu