BRATISLAVA 13. novembra (SITA) - Európsky parlament (EP) v prvom čítaní v utorok súhlasil s návrhom Európskej komisie (EK) na začlenenie leteckej dopravy do systému obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov (ETS). Na rozdiel od komisie však parlament žiada, aby boli limity pre emisie CO2 stanovené prísnejšie a aby boli všetky lety, bez ohľadu na to, či sa uskutočňujú v rámci Európskej únie alebo medzi úniou a tretími krajinami, začlenené do ETS už v roku 2011. Ako ďalej informoval EP, poslanci sa postavili aj proti návrhu EK, aby boli vládnym letom udeľované výnimky.
V roku 2004 podiel EÚ na emisiách skleníkových plynov v medzinárodnej leteckej preprave stúpol oproti roku 2003 o 7,5 %. Celkový nárast emisií CO2 v leteckej preprave dosiahol od roku 1990 dokonca až 87 %, čo je v rozpore s cieľmi Kjótskeho protokolu, podľa ktorého majú byť emisie skleníkových plynov znížené o 8 %. Poslanci EP preto v prvom čítaní hlasovali za návrh novely smernice o obchodovaní s emisnými kvótami, pričom podporili úsilie EK začleniť do schémy ETS leteckú prepravu. Zatiaľ čo však EK navrhla, aby sa celkové množstvo kvót, ktoré majú byť pridelené prevádzkovateľom lietadiel, rovnalo 100 % súčtu emisií za obdobie rokov 2004-2006, poslanci EP žiadajú ešte prísnejšie zníženie emisií na 90
Systém ETS by sa navyše podľa nich mal od roku 2011 týkať všetkých letov - či už uskutočňovaných v rámci EÚ, alebo medzi členskými krajinami a tretími krajinami. To sa odlišuje od návrhu komisie, ktorá chcela, aby boli lety vo vnútri spoločenstva začlenené do systému od roku 2011 a lety medzi EÚ a tretími štátmi až od roku 2012. Systém ETS udeľuje spoločnostiam určitý povolený ročný objem emisií na tonu CO2. Zatiaľ čo EK nenavrhuje žiadne konkrétne limity pre voľne obchodovateľné povolenia, poslanci sa domnievajú, že ich podiel by nemal presiahnuť 25 % celkového objemu.
Výnimku pre vládne lety, ktorú presadzovala EK v pôvodnom návrhu, poslanci v správe odmietli, pretože sú presvedčení, že členovia vlád by mali ísť príkladom. Vojenské lety by však mali byť podľa ich názoru z platnosti smernice vyňaté, rovnako ako aj lety colných a policajných orgánov, pátracie a záchranné lety, lety lekárskej pomoci a lety v rámci pomoci pri katastrofách, vrátane letov na boj proti požiarom. Po hlasovaní v EP poputuje návrh smernice do Rady ministrov, ktorá sa vyjadrí k pozmeňujúcim návrhom schváleným europoslancami. Ak s nimi bude súhlasiť, legislatíva bude prijatá aj so spomínanými obmenami. Ak ministri členských krajín naopak s návrhmi EP súhlasiť nebudú, alebo k nim pridajú svoje vlastné pozmeňujúce návrhy, celý text sa vráti do EP na opätovné prerokovanie v druhom čítaní.