SME
Streda, 18. máj, 2022 | Meniny má Viola

O`Leary: Chceme u vás základňu

Za dva roky pôsobenia prepravil Ryanair z Bratislavy milión pasažierov. O dva roky ich má byť 2,5-­násobne viac. Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Michaela O`Learyho je kapacita bratislavského letiska dostačujúca.

Politici presadzujú politiku, ktorá zvyšuje ceny leteniek.Politici presadzujú politiku, ktorá zvyšuje ceny leteniek. (Zdroj: REUTERS)

Aké podmienky ponúka momentálne bratislavské letisko na váš rozvoj a čo očakávate od nového vedenia?

„Sú to rovnaké podmienky, aké sa vyžadujú na iných letiskách. Bratislavské letisko musí mať efektívne zariadenia a vybavenie, ktoré nám umožní za 25 minút otočiť lietadlo. Najmä toto spolu s nízkymi nákladmi vyžadujeme od letiska.“

Budete tlačiť na nové vedenie letiska, aby zvyšovalo jeho kapacitu v najbližších rokoch?

„V súčasnosti nie je pre nás dôležité vyvíjať tlak na zvýšenie kapacity. Veľkosť letiska je podľa nášho názoru dostatočná. Vedenie vie o našich podmienkach a aj o tom, aké sú podmienky pre náš rozvoj. V prvom rade je to zlepšenie toho, čo už existuje. To znamená napríklad zbaviť sa autobusov medzi lietadlom, ktoré pristálo, a halou. Terminály potrebujeme čo najbližšie, aby ľudia mohli okamžite prechádzať. “

Pýtame sa preto, lebo letisková kapacita je dva milióny pasažierov. Na tlačovej konferencii ste uviedli, že chcete zo Slovenska prepravovať ročne 2,5 milióna. A vy tu nie ste jediní.

„Letisko nakoniec zistí, že tá kapacita je oveľa vyššia, ako uvádzajú – pokojne aj tri milióny pasažierov ročne.“

S Európskou komisiou sa vaša firma súdi pre finančnú podporu francúzskej vlády pre spoločnosť Air France. Prečo ste sa rozhodli pustiť do súdneho sporu a aký to bude mať vplyv na leteckú dopravu v Európe?

„Snažíme sa len o to, aby sa na všetkých vzťahovali rovnaké podmienky. Musíme ísť cez súdy, lebo to je jediná možnosť, ako rokovať s Európskou komisiou. Air France nie je jediný prípad. Začali sme súdne konanie proti Lufthanse. Nemecká vláda isto poskytla štátnu podporu druhému terminálu v Mníchove, ktorý je stratový, a preto mu bola poskytnutá ne­oprávnená štátna pomoc. Mienime to isté podniknúť aj s talianskou Alitaliou. Je to pre nás jednoducho jediná možnosť, ako môžeme rokovať so skorumpovanými európskymi úradníkmi.“

Vo Francúzsku žiadate, aby sa na vašich francúzskych zamestnancov vzťahovali írske pracovné zákony. Považujete to za fér, aby sa na domácich pracovníkov vzťahovali zákony inej krajiny, vo vašom prípade benevolentnejšie írske zákony?

„S týmto má problém francúzska vláda. Zmluvy zamestnancov sú uzatvorené na írske podmienky, sú uzatvorené s írskym zamestnávateľom. Pretože lietadlo, na ktorom pracujú, sa považuje za írske teritórium. A je to tak všade. Vzťahujú sa na ne írske zákony a francúzska vláda to chce iba zmeniť.“

Európska komisia vám neumožnila prevziať vášho domáceho konkurenta Aer Lingus. Máte oň stále záujem a chcete akvizíciou ďalších firiem dosiahnuť veľkosť ako Lufthansa či Air France, prípadne sa stať najväčším leteckým prepravcom na svete?

„Je nonsens, aké rozhodnutie vydala Európska komisia. V našom prípade malo ísť o fúziu dvoch spoločností, ktoré by spolu nezabrali ani päť percent európskeho trhu. Je to prvýkrát v histórii, keď zakázali spojenie dvoch firiem s takým malým trhovým podielom. Chceli byť pekní voči írskej vláde. Ak je možné, aby veľké spoločnosti nakupovali veľké spoločnosti, napríklad, keď sa spojili holandský KLM a francúzsky Air France, prečo Ryanair nemohol kúpiť Aer Lingus?“

Vnímate to ako ich strach z vašej agresívnej expanzívnej politiky?

„Európska komisia robí svoje rozhodnutie tak, aby sa zapáčila jednotlivým vládam a aby vyhovela ich záujmom. Írska vláda nechcela predať Aer Lingus. V budúcnosti bude pôsobiť iba ako podporná spoločnosť, írska vláda nemá preň žiadnu koncepciu rozvoja.“

Aké podmienky by vám vyhovovali na európskom trhu? Úplná liberalizácia?

„Áno. Myslím si, že politika, ktorú presadzujú európski politici, je zameraná na zvyšovanie cien a má umožniť iba tým najväčším prepravcom skupovať iných prepravcov. Tým sa budú zvyšovať ceny za palivové poplatky a ceny za letenky. Jediná budúcnosť sú nízkonákladové spoločnosti, z ktorých majú jednoducho strach. Sme konkurenciou pre tie veľké.“

Ryanair sľubuje viac letov

Na zvýšenie počtu letov chce firma podporu od slovenskej vlády.

Najväčšia nízkotarifná spoločnosť v Európe včera oznámila, že uvažuje o Bratislave ako o základni pre svoje lietadlá. Tých má v Európe zatiaľ 23, budúci rok v lete otvorí dve nové.

„Začali sme rokovania s vedením bratislavského letiska, ale žiadne zmluvy neboli zatiaľ uzatvorené,“ povedal generálny riaditeľ Rya­nairu Michael O`Leary. Rozhodnutie o tom, kde bude prvá základňa, padne v novembri. Miesto pre druhú bude známe do Vianoc.

Podmienky, o ktoré prepravca so štátnym letiskom bojuje, nie sú verejne známe. V minulosti bol Ryanair kritizovaný za tvrdosť, s akou pri podobných rokovaniach tlačil na vedenie letísk. V Bratislave si napríklad vydobyl nižšie ceny za využívanie služieb ako konkurenti a tiež to, že ich lietadlo má byť po pristátí odbavené ako prvé.

O`Leary včera potvrdil, že rokujú s vedením bratislavského letiska o rozširovaní počtu liniek z Bratislavy. „Malo by ísť o 20 liniek namiesto terajších deväť,“ povedal. Všetko však bude závisieť od toho, aké podmienky im letisko ponúkne. Na otázku, či budú novými linkami kopírovať najväčšieho konkurenta SkyEurope, O`Leary odpovedal, že to nie je ich politika. „V súčasnosti nie je pre nás SkyEurope žiadnou konkurenciou,“ tvrdí.

(th)
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (18. 5. 2022)
USD 1.054
AUD 1.499
CZK 24.712
JPY 136.320
CAD 1.352
GBP 0.844
HUF 386.300
PLN 4.649
CHF 1.046
SEK 10.439

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Aké typy cukrovky poznáme?
  2. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  3. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  4. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  5. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  6. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja
  7. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 13 465
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 957
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 408
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 2 648
  5. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 037
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 895
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 395
  8. Manuál k výsadbe priesad 1 195

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  3. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  6. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  7. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  8. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 23 356
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 7 049
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 752
  4. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 6 593
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 5 663
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 5 018
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 746
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 875
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Predseda Združenia miest a obcí Slovenska Branislav Tréger

Mestá a obce reaguje na návrhy z dielne rezortu financií.


TASR 22m
Moskovské Červené námestie.

Riziko platobnej neschopnosti Ruska sa prudko zvýšilo.


TASR 25m
Minister financií Igor Matovič.

Suma daňového bonusu a výška prídavku na dieťa sa majú zvýšiť.


TASR 36m
Analytik Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz (INESS) Martin Vlachynský.

Matovičov nápad je pokračovaním snáh financovať sociálne balíčky.


Martin Vlachynský 1 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  3. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  6. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  7. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  8. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 23 356
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 7 049
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 752
  4. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 6 593
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 5 663
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 5 018
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 746
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 875
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťZatvoriť reklamu