BRATISLAVA 15. novembra - Uviedol to premiér Robert Fico vo štvrtok na 1. konferencii Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) v Bratislave.
Kvalitná dopravná infraštruktúra bude pre Slovensko v krátkom čase znamenať odstránenie regionálnych rozdielov, ktoré pre súčasnú vládnu koalíciu "nie sú akceptovateľné". "Na to, aby ste prešli autom z jednej časti Slovenska na druhú, potrebujete šesť alebo sedem hodín," konštatoval Fico s tým, že na takomto malom teritóriu však vidno regionálne rozdiely, ktoré v Európskej únii často nemajú obdobu. Vláda chce preto podľa jeho slov urýchliť výstavbu diaľnic "za každú cenu".
Fico ďalej informoval, že minister dopravy Ľubomír Vážny už pripravil oznámenie o vyhlásení tendra na realizáciu prvého balíka projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) na stavbu úsekov diaľnice D1 pri Žiline a Prešove v dĺžke 75 km. Súťaž na druhý balík projektov PPP na výstavbu rýchlostnej cesty R1 na úseku Nitra - Tekovské Nemce v dĺžke 47 km by mala byť vyhlásená neskôr.
Realizácia projektov PPP s využitím súkromných zdrojov by mohla podľa Fica výrazne pomôcť pri urýchlení výstavby diaľničnej siete. Väčšina plánovaných úsekov na D1, ako aj uvedený úsek R1 majú byť dokončené do roku 2010, dodal predseda vlády. Technicky najnáročnejšie úseky s tunelmi na D1 pri Žiline by mali byť hotové najskôr v roku 2012. Fico zároveň podporil plánovanú výstavbu diaľničného obchvatu Bratislavy.
"Civilizačný pokrok so sebou okrem pozitív prináša aj negatívne prejavy. Patrí k nim aj neustále sa zahusťujúca doprava," povedal na konferencii NDS minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny. Ako poznamenal, od roku 1980 do roku 2005 vzrástli dopravné výkony na cestách 1. triedy v SR viac ako 2,5-násobne. Významným projektom, ktorý umožní odľahčiť diaľnicu D1 a D2 na území Bratislavy, bude podľa neho pripravovaný úsek diaľnice D4, tzv. nultý okruh, v očakávanej hodnote približne 60 miliárd Sk.
Dvojdňová konferencia NDS je zameraná na riešenie dopravného uzla v hlavnom meste SR, ktorého zámerom je odklonenie tranzitnej dopravy. Podľa Ľ. Vážneho stavba diaľničného obchvatu Bratislavy D4 za 60 mld. Sk odľahčí dopravu na diaľniciach D2 a D1. Podpredseda vlády a minister vnútra Robert Kaliňák dodal, že stavba tohto okruhu by mala tiež znížiť dopravnú nehodovosť v Bratislave. Pripomenul pritom otvorenie tunela Sitina v júni tohto roku na diaľnici D2, ktorý zlepšil dopravnú situáciu v hlavnom meste.