SME

Nemeckí železničiari sú ochotní štrajkovať až do Vianoc

BERLÍN 15. novembra - Na celom území Nemecka vo štvrtok už druhým dňom pokračuje štrajk rušňovodičov, ktorý je podľa miestnych médií najväčším železničiarskym štrajkom v nemeckej histórii.

Podľa spoločnosti Deutsche Bahn (DB) je štrajkom postihnutá asi tretina spojov na hlavných železničných ťahoch. Väčšie výpadky sú na východe krajiny, kde majú odborári medzi zamestnancami železníc väčšiu podporu. Vo východnej časti krajiny ide len 10 % bežne vypravovaných regionálnych vlakov, na západe je to asi polovica. Stojí aj 40 % nákladných vlakov. Podľa agentúry AFP sú štrajkom postihnuté aj medzinárodné vlaky v smere do a z Rakúska.

Štrajk rušňovodičov sa začal už v stredu napoludnie najprv v nákladnej železničnej doprave. Vo štvrtok o druhej v noci sa k nemu pripojili aj rušňovodiči osobných vlakov. Štrajk, na ktorom sa podľa odborárov zúčastňuje okolo 3 070 železničiarov, sa mal podľa pôvodných informácií skončiť v sobotu o druhej poobede. Vo štvrtok však odborový zväz rušňovodičov GDL pohrozil, že ak železničná spoločnosť do pondelka požiadavkám odborárov neustúpi, môže štrajk pokračovať až do Vianoc.

SkryťVypnúť reklamu

DB si vo štvrtkových vydaniach nemeckých denníkov zaplatila inzerát s výzvou adresovanou predsedovi GDL Manfredovi Schnellovi: "Zastavte toto šialenstvo, pán Schnell!" Odborový zväz GDL sa uchýlil k štrajku aj minulý týždeň, trval dva dni a týkal sa len nákladnej dopravy. To, že štrajk postihuje aj osobnú železničnú dopravu, je úplne novým prvkom v protestoch nemeckých rušňovodičov. V doterajšej histórii niekoľkokrát zastavili len premávku prímestských vlakov.

Železničné odbory, ktoré majú približne 34 tis. členov, odmietli ponuku Deutsche Bahn na nové kolo mzdových rokovaní. Odborová organizácia GDL je najmenšou z troch železničných odborových organizácií. GDL odmietla navrhované 4,5-percentné zvýšenie miezd, na ktoré pristali zvyšné dve odborové organizácie v júli. GDL taktiež odmietla neskoršiu ponuku Deutsche Bahn na 10-percentné zvýšenie platov. Odborová organizácia uvádza, že jej členovia majú nižšie mzdy, ako ich kolegovia z iných európskych štátov a chcú 31-percentné zvýšenie miezd, skrátenie pracovného týždňa na 40 hodín týždenne a nezávislú kolektívnu zmluvu. Spor o zvyšovanie miezd trvá už viac než mesiac. Štrajky v nemeckej železničnej doprave sú zriedkavé. Ako ekonómovia dodali, ak bude GDL štrajkovať v nákladnej železničnej doprave viac ako týždeň, mohlo by to stáť ekonomiku až 500 mil. eur denne.

SkryťVypnúť reklamu

Dozorná rada podporuje predstavenstvo Nemeckých železníc

Dozorná rada Nemeckých železníc dnes na svojom mimoriadnom zasadnutí podporila stanovisko predstavenstva spoločnosti ku štrajku rušňovodičov zastrešovaných Odborovým zväzom nemeckých rušňovodičov GDL.

Dozorná rada podporuje postoj predstavenstva, ktoré sa rozhodlo nepristúpiť na požiadavky GDL pre rušňovodičov, aj keď sa odbory rozhodnú ďalej štrajkovať. Dozorná rada vyzvala GDL, aby vstúpila s predstavenstvom železníc do nových rokovaní.

Nemecké železnice sú mamutím podnikom

Prebiehajúci štrajk rušňovodičov, členov odborového zväzu GDL, je najväčším v dejinách Nemeckej železnice. Zasahuje všetky štyri divízie podniku, diaľkovú, regionálnu a mestskú osobnú dopravu a nákladnú dopravu, ktorá je vyčlenená do dcérskej firmy Railion.

SkryťVypnúť reklamu

Osobnú dopravu využíva denne vyše 5 miliónov osôb, z nich 4,8 milióna cestuje v regionálnych a mestských vlakoch (S-Bahn). Diaľkovými rýchlikmi sa prepravuje za 24 hodín okolo 300 000 cestujúcich. V osobnej doprave je k dispozícií 26 000 regionálnych a mestských vlakov a 1 250 diaľkových spojov. Pre ne je k dispozícii 2 000 lokomotív, 9 300 motorových vozňov a 8 900 vagónov.

Dĺžka tratí Nemeckej železnice dosahuje vyše 34 000 km. Denne po nich jazdí 4 800 nákladných vlakov Railionu. Ten má k dispozícii 2 800 lokomotív a 97 000 vlastných vagónov. Railion dosiahol vlani výkon 96,4 miliardy tonkilometrov. Takmer 32 % z prepravených nákladov pripadlo na uhlie, oceľ a železnú rudu. Najmenej 28-% podiel pripadol na prepravu kontajnerov a rôzneho tovaru. Ropa, výrobky z nej a chemikálie mali na výkone DB 14-% podiel. Agrárne produkty a drevo tvorili 12 % jej prepravných výkonov. Stavebné materiály 8 %, náhradné dielce a automobily 6 % uzatvárali prepravné spektrum DB.

SkryťVypnúť reklamu

Informovali o tom agentúry AP, AFP a DPA.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (18. 5. 2025)
USD 1.119
AUD 1.746
CZK 24.936
JPY 163.050
CAD 1.564
GBP 0.843
HUF 403.050
PLN 4.260
CHF 0.938
SEK 10.933

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 327
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 164
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 745
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 543
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 230
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 715
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 351
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 077
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 23 062
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 643
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 008
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 704
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 637
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 219
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 345
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák! 4 410
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Zadávanie objednávok, výroba produktov a ich odoslanie do USA trvá oveľa dlhšie.


TASR 3

Zamestnancov trápi nadmerné množstvo práce a nízky plat.


TASR 1
Ilustračné foto.

Viacerí top dlžníci skončili v konkurze, ktorý súd zastavil pre nedostatok majetku.


1
Kancelársky komplex Apollo Business Center II.

Developer zatiaľ na Slovensku rezidenčný projekt nerealizoval.


2
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 23 062
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 643
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 008
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 704
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 637
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 219
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 345
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák! 4 410
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
SkryťZatvoriť reklamu