BRATISLAVA 19. novembra (SITA) - Oznámenie Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) o koncesiách na práce pri realizácii prvého balíka vybraných úsekov diaľnice D1 cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) bolo zverejnené v sobotu 17. novembra tohto roku v Úradnom vestníku Európskej únie. Koncesia sa týka vypracovania projektovej dokumentácie, výstavby, financovania, prevádzky a údržby diaľnice D1 na piatich úsekoch Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia v celkovej dĺžke 74,84 kilometrov.
Koncesná lehota bude trvať najviac 30 rokov. V podmienkach tendra nie je uvedená predpokladaná hodnota koncesie, podľa údajov rezortu dopravy však dosahuje 49,1 mld. Sk bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Táto suma predstavuje priemerne 656 mil. Sk bez DPH na jeden kilometer výstavby, ale aj prevádzky a údržby uvedených plánovaných úsekov D1. Obstarávateľ určil na predkladanie žiadostí o koncesiu na práce lehotu do 8. januára 2008.
"Verejný obstarávateľ vyhodnotí ponuky na základe ekonomicky najvýhodnejšej ponuky, pričom kritériami sú čistá súčasná hodnota navrhovaných nominálnych platieb za dostupnosť a realizovateľnosť a podmienky navrhovaného financovania," oznámilo ministerstvo dopravy. Bližšiu špecifikáciu kritérií na vyhodnotenie ponúk, ich relatívnej váhy, ako aj ich vyhodnocovania uvedie obstarávateľ v koncesnej dokumentácii. Každý záujemca alebo skupina dodávateľov o koncesiu musí preukázať za každé z posledných troch uzavretých 12-mesačných účtovných období výnosy z bežnej činnosti alebo ich súčet v prípade členov skupiny dodávateľov na úrovni najmenej 1,2 mld. eur.
Ku koncu posledného uzavretého účtovného obdobia musí vlastné imanie záujemcu alebo skupiny dosahovať minimálne 800 mil. eur a peňažné toky z prevádzkovej činnosti za každé z posledných troch uzavretých 12-mesačných účtovných období musia byť najmenej 50 mil. eur. Splnenie týchto podmienok preukazuje záujemca predložením kompletnej riadnej účtovnej závierky za každé z posledných troch uzavretých 12-mesačných účtovných období, overenej audítorom a pripravenej podľa medzinárodných štandardov pre finančné výkazníctvo (IFRS) platných pre príslušné účtovné obdobia.
Urýchlenie výstavby diaľnic na Slovensku s pomocou realizácie projektov PPP má význam aj napriek riziku. V rozhovore pre agentúru SITA to povedal generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. Ľubomír Palčák s tým, že štúdia ústavu potvrdila výrazný prínos z výstavby diaľnic. Posledná štúdia, ktorú VÚD nedávno uskutočnil, podľa neho ukázala, že pri pôvodne plánovanom ukončení nadradenej cestnej infraštruktúry v roku 2015 by vznikli priame úspory vo výške zhruba 50 mld. Sk. Následné multiplikačné efekty v peňažnom vyjadrení by pritom dosiahli vyše 300 mld. Sk. Ani Slovensko nemá podľa Ľ. Palčáka prostriedky na to, aby nadradenú cestnú infraštruktúru stavalo len z vlastného rozpočtu alebo s použitím európskych peňazí.
Ministerstvo dopravy plánuje s dvojtýždňovým odstupom vyhlásiť aj tender na koncesiu pre realizáciu druhého balíka PPP pri výstavbe a prevádzke 47 kilometrov troch úsekov na trase Nitra - Tekovské Nemce za predpokladanú cenu 16,666 mld. Sk. Prípadne tretí tender PPP na výstavbu a prevádzku ďalších úsekov D1 medzi Žilinou a Martinom v dĺžke 29 kilometrov a v odhadovanej cene 39,867 mld. Sk by mohol byť vyhlásený o pol roka neskôr.