SME
Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

Termín na prípravu mýtneho systému je vraj šibeničný

BRATISLAVA 20. novembra (SITA) - Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák považuje termín, ktorý bude mať víťaz tendra na komplexnú dodávku služby elektronického výberu mýta na prípravu systému, za šibeničný.

BRATISLAVA 20. novembra (SITA) - Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák považuje termín, ktorý bude mať víťaz tendra na komplexnú dodávku služby elektronického výberu mýta na prípravu systému, za šibeničný. Pri optimálnom priebehu súťaže, do ktorej sa prihlásilo osem medzinárodných skupín uchádzačov, je však podľa neho zvládnuteľný termín začiatok roku 2009, kedy by mal byť spustený elektronický výber mýtneho na Slovensku pre vozidlá nad 3,5 tony na zhruba 2 400 kilometrov spoplatnených úsekov diaľnic a ciest. Podľa podmienok užšej súťaže, vyhlásenej Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS), víťaz by mohol byť známy predbežne 18. januára 2008. "Tieto termíny nahrávajú skôr satelitným technológiám, ktoré potrebujú trochu menej času na realizáciu ako mikrovlnnou, ale uvidíme, čo prinesie tender," povedal Palčák pre agentúru SITA.

SkryťVypnúť reklamu

"Účasť je dobrá. Všetci známi, silní hráči v tomto biznise sú prihlásení. Majú dostatočné skúseností a sú zárukou, že by mohol byť na Slovensku postavený dobrý systém," pokračoval Palčák v súvislosti s prihlásenými uchádzačmi. Ak všetci ôsmi prihlásení záujemcovia splnia požadované kritéria, v tomto predkvalifikačnom kole najmä ekonomické, NDS by podľa neho mohla teoreticky vyzvať na predloženie ponuky všetkých uchádzačov. Pri vyhlásení opakovaného tendra totiž NDS zvýšila počet tých, ktorých mieni v druhom kole vyzvať, aby predložili ponuku, z pôvodných piatich na osem. Palčák však predpokladá, že nakoniec osloví na predloženie ponuky asi piatich až šiestich záujemcov. "Tým, že vznikol čas od druhýkrát zrušeného tendra, jednotlivé firmy mali dlhší čas na rokovanie medzi sebou. Už dopredu vznikli určité konzorciá a znížil sa počet prihlášok," dodal šéf VÚD.

SkryťVypnúť reklamu

Palčák pritom pripustil, že takýto veľký tender, ktorého predpokladaná cena dosahuje 20 mld. Sk bez dane z pridanej hodnoty (DPH), môže priniesť niektoré negatívne skúseností zo zahraničia. Najmä pri vyhodnocovaní tendra môžu neúspešní uchádzači, za ktorými stoja právnické skupiny, hľadať každú možnosť ako sa v prípade neúspechu odvolať. "O to väčší je teraz tlak na NDS a ministerstvo dopravy, aby druhé kolo, kde už pôjde o technické ponuky, bolo maximálne transparentné a súťažné podklady mali jednoznačné kritériá. Hlavne, aby pri posudzovaní ponúk v prípade vylúčenia niektorých uchádzačov boli tieto dôvody také jednoznačné, aby neboli napadnuteľné," dodal Palčák. V súvislosti s predpokladanou cenou tendra vo výške 20 mld. Sk bez DPH Palčák povedal, že je veľmi ťažké odhadnúť konečnú cenu, keďže ide nielen o investičné náklady, ale aj o náklady na prevádzku mýtneho systému počas 14 rokov. Pôvodné odhady VÚD hovorili o trochu nižšej sume. Konkurencia v súťaži by podľa Palčáka mohla mierne stlačiť konečnú cenu dolu.

SkryťVypnúť reklamu

V ôsmich združeniach záujemcov o účasť v tendre na dodanie komplexnej služby elektronického mýta je spolu 30 spoločností. Do súťaže sa podľa zoznamu, ktorý agentúre SITA poskytla NDS, prihlásilo slovensko-švajčiarske konzorcium ToSy.sk s piatimi členmi na čele s firmou Elektrovod Holding, a.s. Bratislava. Rakúska spoločnosť Kapsch vytvorila združenie so svojimi šiestimi zahraničnými filiálkami a portugalskou firmou Viaverde Portugal. V skupine dodávateľov Satways so štyrmi členmi je Slovak Telekom, a.s. Bratislava, nemecký T-Systems, Enterprise Services, Siemens, s.r.o. a holandská banka ABN Amro ETC. Ďalšiu trojčlennú skupinu vedie francúzska firma Thales Transportation Systems, jedným z jej dvoch partnerov je Alcatel - Lucent Slovakia, a.s. Liptovský Hrádok. Firma SanToll, s.r.o. Bratislava predstavuje v dvojčlennom združení francúzsku spoločnosť diaľničnú Sanef, ďalším členom je firma Ibertax, a.s. Bratislava. Skupinu dodávateľov Slovakpass s tromi zástupcami vedie talianska diaľničná firma Autostrade. Ďalšia talianska spoločnosť Studio Altieri je na čele trojčlenného združenia. Zoznam uchádzačov uzatvára skupina pod vedením rakúskej firmy Strabag, ktorá uzatvorila partnerstvo s dvoma izraelskými firmami Africa Israel Investment a Housing and Construction Holding.

SkryťVypnúť reklamu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (17. 5. 2022)
USD 1.042
AUD 1.506
CZK 24.710
JPY 135.010
CAD 1.347
GBP 0.851
HUF 385.850
PLN 4.668
CHF 1.048
SEK 10.498

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  3. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  4. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  6. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  7. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  8. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii?
  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  3. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  5. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  6. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  7. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  8. Na Slovensku vznikla Detská dopravná nadácia
  1. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 12 008
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 11 806
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 332
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 4 106
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 426
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 528
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 021
  8. OMV a BILLA prinášajú na čerpacie stanice kvalitné potraviny 1 497

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  3. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  4. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  5. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  6. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  7. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  8. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 953
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 523
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 129
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 701
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 100
  6. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 3 629
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 393
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 930
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Farma v Topoľovke zrejme končí.

Zbavuje sa ošípaných aj zamestnancov.


10 h
Minister financií Igor Matovič.

Návrh pôjde v stredu na rokovanie vlády a vo štvrtok do parlamentu.


TASR 15 h
Ilustračné foto

Takmer všetky kontrakty počítajú s platbami v eurách alebo dolároch.


TASR 16 h
Záujem o autá cez lízing klesá.

Úroky sa môžu výrazne líšiť, niektorým poplatkom sa nevyhnete.


12. máj

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  3. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  4. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  5. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  6. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  7. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  8. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 953
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 523
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 129
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 701
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 100
  6. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 3 629
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 393
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 930
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu