BRATISLAVA 27. novembra (SITA) - Protimonopolný úrad SR (PMÚ) podá odvolanie voči rozsudku Krajského súdu v Bratislave o znížení výšky pokuty pre bývalú Železničnú spoločnosť, a.s., ktorej právnym nástupcom je Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. z 37 mil. na 5 mil. Sk. Ako ďalej PMÚ vo svojom utorkovom stanovisku pokračoval, úrad využije tento právny nástroj nakoľko nesúhlasí s rozhodnutím súdu ako takým, vrátane časti rozhodnutia o trovách konania. Súd podľa PMÚ zmenil 7. novembra tohto roku rozhodnutie úradu tým, že znížil výšku uloženej pokuty z 37 mil. Sk na 5 mil. Sk.
Ako ďalej úrad informoval, súd rozhodol, že došlo k zneužívaniu dominantného postavenia zo strany Železničnej spoločnosti, a.s., ktorej právnym nástupcom je Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. a že úrad vec správne právne posúdil. Taktiež potvrdil, že uplatnenie trestu ekonomického nástupníctva je v tomto prípade možné aplikovať. V odôvodnení rozsudku však súd podľa PMÚ uviedol, že "uložená pokuta bola neprimerane vysoká, nezohľadňujúca všetky aspekty prípadu, ani ekonomickú situáciu žalobcu," a že "u žalobcu ide viac menej o represívny účel, nakoľko tento sa žiadneho porušenia zákona nedopustil, ale je pokutovaný za konanie svojho predchodcu." Tiež uviedol, že "k porušeniu došlo v roku 2004". PMÚ súd taktiež uložil povinnosť nahradiť žalobcovi trovy konania, ktoré boli vyčíslené na 865 222 Sk.
Úrad zastáva názor, že znížením pokuty o 32 mil. Sk sa význam takejto sankcie stráca. "Ak súd na jednej strane uznal, že úrad správne aplikoval test ekonomického nástupníctva, potom bol jasne identifikovaný subjekt, ktorý sa dopustil porušenia zákona a nie je žiaden dôvod toto považovať za okolnosť, ktorá by mala ovplyvniť výšku pokuty. V žiadnom rozhodnutí európskych súdov sa takýto dôvod neuvádza a ani sa neuplatňuje," uvádza sa v stanovisku PMÚ. Naopak, podľa úradu zníženie pokuty na symbolickú výšku za vážne porušenie súťažných pravidiel neplní ani individuálnu ani generálnu preventívnu funkciu. Sankcia by mala mať dostačujúci odstrašujúci efekt tak pre samotného podnikateľa porušujúceho zákon ako aj ostatných podnikateľov.
Úrad zároveň nesúhlasí s rozhodnutím súdu o povinnosti úradu nahradiť žalobcovi trovy konania v plnej výške. Trovy konania v danom prípade predstavujú viac ako pätinu hodnoty súdom zníženej uloženej pokuty. Podľa PMÚ Občianskosúdny poriadok hovorí, že ak mal žalobca úspech celkom alebo sčasti, súd mu proti žalovanému prizná právo na úplnú alebo čiastočnú náhradu trov konania. Môže tiež rozhodnúť, že sa náhrada trov celkom alebo sčasti neprizná, ak sú na to dôvody hodné osobitného zreteľa.
Tým, že súd priznal účastníkovi konania, ktorý aj podľa samotného vyjadrenia súdu spáchal správny delikt, trovy konania v plnej výške, postupoval podľa názoru úradu nelogicky a v rozpore s duchom zákona. Podnikateľovi, ktorý zneužil svoje dominantné postavenie a je v dôsledku rozhodnutia súdu povinný zaplatiť v podstate len symbolickú pokutu, by nemal mať uhradené trovy konania z verejných zdrojov, navyše ak súdu je daná možnosť mu tieto trovy nepriznať. V tomto konkrétnom prípade podľa názoru úradu boli jednoznačne splnené podmienky na to, aby súd nepriznal žalobcovi náhradu trov konania.
Rada PMÚ vydala 1. októbra 2004 rozhodnutie, v ktorom potvrdila rozhodnutie prvého stupňa v časti o zneužití dominantného postavenia. Železničná spoločnosť, a.s. sa podľa Rady PMÚ previnila voči zákonu o ochrane hospodárskej súťaže tým, že v období od roku 2002 do roku 2004 nevytvorila na trhu nákladnej železničnej dopravy rovnaké podmienky. A to konkrétne na trhu dopravy hromadných substrátov pre veľkoodberateľov na stredných a dlhých tratiach v rámci SR.
"Spoločnosť netransparentným spôsobom poskytovala vybraným spoločnostiam provízie, čím znevýhodnila ostatných podnikateľov," informoval v júni minulého roka hovorca PMÚ Miroslav Jurkovič. Železničná spoločnosť, a.s. uzatvorila zmluvy na rôznu výšku provízie so spoločnosťou Express-Interfracht Internationale Spedition GmbH, Viedeň a s jej dcérskou firmou Express Slovakia "Medzinárodná preprava a.s.", Bratislava, ďalej s Proxar Slovakia Internationale Spedition a.s. Košice či Nakurail AG, Švajčiarsko.
Železničná spoločnosť, a.s. vznikla 1. januára 2002 odčlenením od Železníc Slovenskej republiky. Od 1. januára 2005 sa následne ZSSK rozdelila na dve samostatné spoločnosti. Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. prevzala jej aktivity v osobnej doprave a ZSSK Cargo v nákladnej doprave.