BRATISLAVA 11. decembra (SITA) - Tretí tender na výber dodávateľa komplexnej služby elektronického mýta na Slovensku pokračuje podľa plánu, aj keď dvaja vylúčení uchádzači podali proti vylúčeniu námietky aj na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). Ako v rozhovore pre agentúru SITA ďalej povedal generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a vládny splnomocnenec pre urýchlenie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest Igor Choma, diaľničná spoločnosť počítala aj s termínom na revízne procesy.
NDS ako obstarávateľ však vzhľadom na odvolania predpokladá, že by mohla vyzvať vybratých záujemcov na predloženie ponuky medzi až 10. a 15. januárom 2008, namiesto pôvodne plánovaného dátumu 23. novembra tohto roka. "Počkáme na vyjadrenie ÚVO a potom budeme pokračovať so všetkými účastníkmi. Zatiaľ sme nikoho nevyzvali na predloženie ponuky, nemali sme ani čas, aby sa uskutočnili všetky revízne postupy," povedal Choma.
Na otázku, či žiadosť o nápravu proti vylúčeniu podali NDS len dve medializované skupiny, alebo aj ďalší traja predbežne vylúčení uchádzači, Choma povedal: "Nebudem komentovať. Tento proces je taký zložitý, že každá jedna vec by mohla byť zneužitá. Akonáhle bude tento proces uzavretý, hneď budeme informovať o tom, koho vyzveme na predloženie ponuky."
Proti vylúčeniu z tendra sa odvolali päťčlenné slovensko-švajčiarske konzorcium ToSy.sk vedené firmou Elektrovod Holding, a.s. Bratislava a dvojica SanToll, s.r.o. Bratislava, za ktorým je francúzska spoločnosť Sanef, spolu s firmou Ibertax, a.s. Bratislava. Obe skupiny medzitým podali námietku proti vylúčeniu zo súťaže aj na ÚVO. "Úrad sa bude námietkami zaoberať, rozhodnutie vydá v zákonnej lehote, do 7. januára 2008," informovala hovorkyňa ÚVO Helena Fialová.
Podľa oficiálne nepotvrdených informácií do ďalšieho kola verejnej súťaže o výstavbu a prevádzkovanie elektronického mýta na Slovensku by mali postúpiť tri konzorciá: Satways na čele so spoločnosťou Slovak Telekom, a.s. Bratislava, ďalej združenie vedené rakúskou spoločnosťou Kapsch a takisto skupina Slovakpass, ktorú vedie talianska diaľničná firma Autostrade per l´Italia S.p.A., Rím. Ostatných päť konzorcií (ToSy.sk, spoločnosti SanToll a Ibertax, skupina na čele s francúzskou firmou Thales, konzorcium vedené talianskou firmou Studio Altieri a skupina vedená rakúskou firmou Strabag) malo byť diskvalifikovaných.
NDS chce dať na predloženie ponuky jeden termín pre všetkých vybratých záujemcov. "Spoločne vyzveme všetkých uchádzačov, ktorí budú pokračovať, aby predložili ponuku," uviedol ďalej v rozhovore Choma. Termín na predloženie ponuky bude určený v tendrových podmienkach. Po doručení ponúk podľa neho opäť zasadne komisia, ktorá vyhodnotí všetky ponuky podľa daných kritérií. Priebeh mýtneho tendra spolu s dvoma predtým zrušenými súťažami sa podľa Chomu síce môže predĺžiť maximálne v dĺžke do jeden a pol mesiaca, ale môže sa aj skrátiť. Choma však potvrdil, že plánovaný termín na zavedenie mýta od 1. januára 2009 zatiaľ platí.
Elektronický výber mýta na Slovensku má začať fungovať od 1. januára 2009 pre motorové vozidlá s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony. Tieto vozidlá budú musieť mať nainštalované zaregistrované palubné jednotky. Spoplatneniu budú podliehať diaľnice a cesty v predpokladanej dĺžke okolo 2 400 kilometrov. NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších 5 rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď. Predpokladaná hodnota zákazky na výber mýtneho je znovu určená na 20 mld. Sk. Ako kritériá na vyhodnotenie ponúk NDS uviedla ekonomicky najvýhodnejšiu ponuku z hľadiska celkovej ceny za predmet zákazky, efektívnosti výberu mýta a kritérium mýtnej transakcie.