Brusel 19. decembra (TASR) - Európska komisia (EK) dnes predložila návrh na zníženie objemu emisií oxidu uhličitého (CO2) vypúšťaných automobilmi na 120 g/km. Toto opatrenie je súčasťou boja proti klimatickým zmenám.
Pokles z terajších približne 160 g/km na 130 g/km sa má dosiahnuť úspornejšími motormi, pričom ďalšia redukcia o 10 g/km by sa docielila intenzívnejším využívaním biopalív a prostredníctvom nových technológií. Tie sa týkajú napríklad radenia rýchlosti, modernejších pneumatík alebo klimatizácie s nižšou spotrebou. Platiť by to malo pre všetky nové autá od roku 2012.
"Cieľom tejto legislatívy je znížiť emisie CO2 z áut v snahe prispieť k boju proti klimatickým zmenám. Legislatíva takisto zaistí významnú úsporu palív, z čoho budú profitovať spotrebitelia. Navyše povzbudí výrobcov k tomu, aby investovali do nových technológií a aktívne podporovali ekologické inovácie," tvrdí komisár pre životné prostredie Stavros Dimas, ktorý pripomína, že podiel emisií CO2 z automobilov predstavuje 12 % z celkového objemu emisií v EÚ.
Vzhľadom na odlišný objem emisií produkovaný malými a veľkými vozidlami sa na základe návrhu komisie nemá limit vzťahovať na jednotlivé vozidlá, ale na celú produkciu spoločnosti. Výrobcom sa takisto ponúka možnosť uzatvárať dohody medzi sebou, pričom by sa limit aplikoval na celú skupinu, čo znamená, že producenti by s kvótami medzi sebou navzájom obchodovali. Pri takomto združovaní je však nevyhnutné dodržať podmienky hospodárskej súťaže.
V prípade prevýšenia limitu hrozia výrobcom pokuty. Tie by sa mali v období 2012 - 2015 postupne zvyšovať z 20 EUR na 95 EUR, v prepočte asi 3 188 SKK, za prevyšujúci gram CO2 na kilometer. EK očakáva, že väčšina výrobcov limity splní, aby sa vyhli vysokým pokutám.
Návrh EK musia podporiť členské krajiny Európskej únie (EÚ) a takisto je potrebné vyjadrenie Európskeho parlamentu (EP). Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) návrh kritizovalo ako nevyvážený.