SME

Broevi prinesie 7 investovaných dolárov stovky miliónov zisku

Churchill 22. decembra (TASR) - Ľadové severokanadské prístavné mestečko Churchill na brehu Hudsonovho zálivu bolo až donedávna zabudnutým miestom na ...

Churchill 22. decembra (TASR) - Ľadové severokanadské prístavné mestečko Churchill na brehu Hudsonovho zálivu bolo až donedávna zabudnutým miestom na konci sveta. Dlhé zimné mesiace vytvorili mrazivú bariéru pre všetok život. Pár stoviek obyvateľov, v roku 2006 ich malo 923, žilo utiahnuto v jednoduchých domoch v štyroch uliciach. Trochu života a peňazí donedávna prinášali len turisti, ktorí sa chodili pozerať na ľadové medvede.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zmena nastala v roku 1997, keď prístav takmer 1 000 km od severného polárneho kruhu kúpil americký multimilionár Pat Broe z coloradského Denveru. Hoci kúpna cena predstavovala len 7 USD, v prepočte necelých 164 SKK, z predaja sa viac než on tešila kanadská vláda, pretože sa zbavila objektov, ktoré jej produkovali len stratu. Priatelia sa Broeovi za tento kolosálny investičný omyl vysmievali.

SkryťVypnúť reklamu

Dlho, no zase až nie tak celkom, sa zdalo, že vysmievači majú pravdu. Ich presvedčenie bolo pravdivé až dovtedy, kým sa v dôsledku globálnych klimatických zmien nezačal strácať "večný" ľad zo severnej čiapky planéty. Je čoraz zrejmejšie, že Pat Broe, ktorý mal buď geniálnu intuíciu, alebo obrovské šťastie, bude patriť medzi víťazov.

Broe, špecialista na nehnuteľnosti a dopravné spojenia, si už pred desiatimi rokmi uvedomil výhodnú lokalitu prístavu. Ak sa totiž v dôsledku klimatických zmien stratí ľad pokrývajúci Severný ľadový oceán, Churchill sa môže stať najdôležitejším prekladiskom pre severozápadný prieplav. Len čo bude prejazdná cesta na protiľahlú stranu severnej hemisféry, prístav môže produkovať ročný výnos 100 miliónov USD. Najsevernejšie prekladisko Kanady má perfektnú pozíciu - cesta nazývaná Arktický most, z Churchillu do ruského Murmanska, je o 1 500 km kratšia ako z Montrealu. Toho roku sa cezeň exportovalo už 600 000 ton pšenice. Je to rekord posledných 30 rokov. Veľmi skoro hodlá Broe exportovať milión ton obilniny. Opačným smerom je Churchill vhodným východiskovým bodom pre privážané kontajnery, ktoré môžu putovať po železnici cez USA až do Mexika.

SkryťVypnúť reklamu

Príroda hrá v prospech Broea. Toho roku sa polárny ľad topil rýchlejšie než kedykoľvek predtým. V porovnaní s ročným priemerom v tomto roku zmizlo o 260 miliónov hektárov ľadu viac. V roku 2007 bolo more v okolí Churchillu dlhšie bez ľadu ako zvyčajné, až štyri mesiace.

Ľadoborcami sa dá udržať dostupnosť prístavu od začiatku júna do konca novembra.

Pat Broe je mimoriadne uzavretý obchodník. Rozhovory s novinármi principiálne odmieta. Dokonca aj jeho obchodní partneri o ňom odmietajú hovoriť. To málo, čo sa o ňom vie, pochádza od jeho bývalých obchodných partnerov a zákazníkov.

Broeho osobný majetok sa začiatkom 90. rokov minulého storočia odhadoval na 50 až 100 miliónov USD. Firma Broe Holding, ktorú založil v 70. rokoch, údajne disponuje majetkom za vyše miliardu USD, dolárov, ale keďže nie je kótovaná na burze, nemá povinnosť zverejňovať bilančné správy.

SkryťVypnúť reklamu

Broe začal kariéru v Denveri skupovaním bytov, ich obnovou a opätovným predajom. Dnes robí to isté, no na vyššej úrovni. Investuje do kancelárskych a obytných komplexov. Veľký ťah sa mu podaril lacno kúpou železničnej stanice v Denveri. Po tom, ako ju obnovil a rozvinul, mesto ju kúpilo v roku 2001 späť za 50 miliónov dolárov.

Tento Američan ide stále proti prúdu. Pri hľadaní dobrého obchodu kupuje to, čo nikto iný nechce. "Pat sa pozerá na rovnaký svet ako všetci ostatní, ale vidí ho v úplne inom svetle. Vždy postrehne spôsob, ako na niečom zarobiť, " poznamenal Tom Clark, manažér spoločnosti Metro Denver Developement Corp.

Broe slávil veľké úspechy v 80. rokoch svojimi železnicami na krátkych tratiach. Skúpil vtedy časti tratí, ktoré veľké železničné spoločnosti vyčlenili ako nerentabilné. Broe znížil počty zamestnancov o polovicu, investoval do technických zlepšení, aby mohli vlaky rýchlejšie premávať. Dnes jemu a jeho dcérskej firme Omnitrax patrí v Spojených štátoch 17 železničných spoločností. Práve tieto železnice ho priviedli až do Churchillu. Za 11 miliónov USD kúpil 1 200 kilometrov dlhú a zanedbanú železničnú trať Hudson Bay Line, ktorá vedie cez tundru a končí sa v Churchille. Zmodernizoval ju a prikúpil k nej prístav, aby nemusel platiť poplatky jeho prevádzkovateľovi.

SkryťVypnúť reklamu

V Churchille vládne nadšenie. Nedávno navštívil mesto kanadský premiér Stephen Harper. Prišiel s prísľubom investície 48 miliónov CAD, v prepočte takmer 247 miliónov SKK, na rozvoj prístavu a železničného spojenia. Broe prisľúbil priložiť na rozvoj ďalších 20 miliónov CAD.

Nie všetko však ide hladko, priznáva sám Broe. Premávka po železnici nie je bez problémov. Najhoršie je to vtedy, keď vagóny zídu z trate. Tá totiž prechádza tundrou, čo znamená, akoby bola postavená na špongii. Uplynulé leto po trati neprešiel celý týždeň ani jeden vlak.

Okrem toho sa kanadská vláda obrátila k Churchillu pri dvoch dôležitých projektoch chrbtom. Nový výcvikový priestor pre armádu nebude vybudovaný pri Churchille, ale v Resolute Bay. Churchill nebude prerobený ani na nový severný oceánsky prístav. Voľba padla na Nanisivik.

SkryťVypnúť reklamu

Doteraz prichádzali lode do Churchillu prázdne. Ale tento rok ešte pred skončením navigácie priplávala do prístavu ruská loď s 18 000 tonami umelých hnojív.

Broe má železnú vôľu a krok za krokom získava nových spojencov. "Onmitrax je veľmi agresívny a presadzuje sa na trhu," skonštatoval Thomas Paterson, člen vedenia spoločnosti Fednav, ktorá sídli v Montreale a zaoberá sa špedičnou činnosťou.

Informovala o tom agentúra DPA.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (18. 4. 2024)
USD 1.064
AUD 1.656
CZK 25.228
JPY 164.540
CAD 1.469
GBP 0.854
HUF 393.000
PLN 4.351
CHF 0.969
SEK 11.679

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 832
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 235
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 552
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 121
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 004
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 849
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 358
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 280
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 654
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 68 063
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 200
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 677
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 386
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 522
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 351
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 318
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Šéf Európskej obchodnej komory v Číne vyzval lídrov na hľadanie kompromisov.


TASR
Parkovacie domy, ktoré by mohli vyrásť v Bratislave.

Vyrásť by mali vo väčšine mestských častí.


 Dominik Hapl, analytik Across Private Investments

Cena ropy by mohla stúpnuť až o tretinu, tvrdí analytik.


Ilustračné foto.

Eaconomy nemá na predaj finančných produktov oprávnenie.


  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 654
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 68 063
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 200
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 677
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 386
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 522
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 351
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 318
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu