SME
Nedeľa, 22. máj, 2022 | Meniny má Júlia, Juliána

Broevi prinesie 7 investovaných dolárov stovky miliónov zisku

Churchill 22. decembra (TASR) - Ľadové severokanadské prístavné mestečko Churchill na brehu Hudsonovho zálivu bolo až donedávna zabudnutým miestom na ...

Churchill 22. decembra (TASR) - Ľadové severokanadské prístavné mestečko Churchill na brehu Hudsonovho zálivu bolo až donedávna zabudnutým miestom na konci sveta. Dlhé zimné mesiace vytvorili mrazivú bariéru pre všetok život. Pár stoviek obyvateľov, v roku 2006 ich malo 923, žilo utiahnuto v jednoduchých domoch v štyroch uliciach. Trochu života a peňazí donedávna prinášali len turisti, ktorí sa chodili pozerať na ľadové medvede.

Zmena nastala v roku 1997, keď prístav takmer 1 000 km od severného polárneho kruhu kúpil americký multimilionár Pat Broe z coloradského Denveru. Hoci kúpna cena predstavovala len 7 USD, v prepočte necelých 164 SKK, z predaja sa viac než on tešila kanadská vláda, pretože sa zbavila objektov, ktoré jej produkovali len stratu. Priatelia sa Broeovi za tento kolosálny investičný omyl vysmievali.

SkryťVypnúť reklamu

Dlho, no zase až nie tak celkom, sa zdalo, že vysmievači majú pravdu. Ich presvedčenie bolo pravdivé až dovtedy, kým sa v dôsledku globálnych klimatických zmien nezačal strácať "večný" ľad zo severnej čiapky planéty. Je čoraz zrejmejšie, že Pat Broe, ktorý mal buď geniálnu intuíciu, alebo obrovské šťastie, bude patriť medzi víťazov.

Broe, špecialista na nehnuteľnosti a dopravné spojenia, si už pred desiatimi rokmi uvedomil výhodnú lokalitu prístavu. Ak sa totiž v dôsledku klimatických zmien stratí ľad pokrývajúci Severný ľadový oceán, Churchill sa môže stať najdôležitejším prekladiskom pre severozápadný prieplav. Len čo bude prejazdná cesta na protiľahlú stranu severnej hemisféry, prístav môže produkovať ročný výnos 100 miliónov USD. Najsevernejšie prekladisko Kanady má perfektnú pozíciu - cesta nazývaná Arktický most, z Churchillu do ruského Murmanska, je o 1 500 km kratšia ako z Montrealu. Toho roku sa cezeň exportovalo už 600 000 ton pšenice. Je to rekord posledných 30 rokov. Veľmi skoro hodlá Broe exportovať milión ton obilniny. Opačným smerom je Churchill vhodným východiskovým bodom pre privážané kontajnery, ktoré môžu putovať po železnici cez USA až do Mexika.

SkryťVypnúť reklamu

Príroda hrá v prospech Broea. Toho roku sa polárny ľad topil rýchlejšie než kedykoľvek predtým. V porovnaní s ročným priemerom v tomto roku zmizlo o 260 miliónov hektárov ľadu viac. V roku 2007 bolo more v okolí Churchillu dlhšie bez ľadu ako zvyčajné, až štyri mesiace.

Ľadoborcami sa dá udržať dostupnosť prístavu od začiatku júna do konca novembra.

Pat Broe je mimoriadne uzavretý obchodník. Rozhovory s novinármi principiálne odmieta. Dokonca aj jeho obchodní partneri o ňom odmietajú hovoriť. To málo, čo sa o ňom vie, pochádza od jeho bývalých obchodných partnerov a zákazníkov.

Broeho osobný majetok sa začiatkom 90. rokov minulého storočia odhadoval na 50 až 100 miliónov USD. Firma Broe Holding, ktorú založil v 70. rokoch, údajne disponuje majetkom za vyše miliardu USD, dolárov, ale keďže nie je kótovaná na burze, nemá povinnosť zverejňovať bilančné správy.

SkryťVypnúť reklamu

Broe začal kariéru v Denveri skupovaním bytov, ich obnovou a opätovným predajom. Dnes robí to isté, no na vyššej úrovni. Investuje do kancelárskych a obytných komplexov. Veľký ťah sa mu podaril lacno kúpou železničnej stanice v Denveri. Po tom, ako ju obnovil a rozvinul, mesto ju kúpilo v roku 2001 späť za 50 miliónov dolárov.

Tento Američan ide stále proti prúdu. Pri hľadaní dobrého obchodu kupuje to, čo nikto iný nechce. "Pat sa pozerá na rovnaký svet ako všetci ostatní, ale vidí ho v úplne inom svetle. Vždy postrehne spôsob, ako na niečom zarobiť, " poznamenal Tom Clark, manažér spoločnosti Metro Denver Developement Corp.

Broe slávil veľké úspechy v 80. rokoch svojimi železnicami na krátkych tratiach. Skúpil vtedy časti tratí, ktoré veľké železničné spoločnosti vyčlenili ako nerentabilné. Broe znížil počty zamestnancov o polovicu, investoval do technických zlepšení, aby mohli vlaky rýchlejšie premávať. Dnes jemu a jeho dcérskej firme Omnitrax patrí v Spojených štátoch 17 železničných spoločností. Práve tieto železnice ho priviedli až do Churchillu. Za 11 miliónov USD kúpil 1 200 kilometrov dlhú a zanedbanú železničnú trať Hudson Bay Line, ktorá vedie cez tundru a končí sa v Churchille. Zmodernizoval ju a prikúpil k nej prístav, aby nemusel platiť poplatky jeho prevádzkovateľovi.

SkryťVypnúť reklamu

V Churchille vládne nadšenie. Nedávno navštívil mesto kanadský premiér Stephen Harper. Prišiel s prísľubom investície 48 miliónov CAD, v prepočte takmer 247 miliónov SKK, na rozvoj prístavu a železničného spojenia. Broe prisľúbil priložiť na rozvoj ďalších 20 miliónov CAD.

Nie všetko však ide hladko, priznáva sám Broe. Premávka po železnici nie je bez problémov. Najhoršie je to vtedy, keď vagóny zídu z trate. Tá totiž prechádza tundrou, čo znamená, akoby bola postavená na špongii. Uplynulé leto po trati neprešiel celý týždeň ani jeden vlak.

Okrem toho sa kanadská vláda obrátila k Churchillu pri dvoch dôležitých projektoch chrbtom. Nový výcvikový priestor pre armádu nebude vybudovaný pri Churchille, ale v Resolute Bay. Churchill nebude prerobený ani na nový severný oceánsky prístav. Voľba padla na Nanisivik.

SkryťVypnúť reklamu

Doteraz prichádzali lode do Churchillu prázdne. Ale tento rok ešte pred skončením navigácie priplávala do prístavu ruská loď s 18 000 tonami umelých hnojív.

Broe má železnú vôľu a krok za krokom získava nových spojencov. "Onmitrax je veľmi agresívny a presadzuje sa na trhu," skonštatoval Thomas Paterson, člen vedenia spoločnosti Fednav, ktorá sídli v Montreale a zaoberá sa špedičnou činnosťou.

Informovala o tom agentúra DPA.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (22. 5. 2022)
USD 1.058
AUD 1.498
CZK 24.670
JPY 135.340
CAD 1.353
GBP 0.848
HUF 382.930
PLN 4.637
CHF 1.028
SEK 10.492

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 710
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 4 504
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 4 108
  4. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 2 743
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 058
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 412
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 401
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 014

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  6. Jakub Šimek: Ako po pandémii predbehnúť Estónsko je otázka za 20 bitcoinov
  7. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 247
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 10 189
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 270
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 5 439
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 789
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 3 592
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 052
  8. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší? 2 082
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  7. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

McDonald's v Rusku končí.

McDonald's odchádza z ruského trhu.


TASR 24 h
Pred ruskou agresiou na Ukrajine sa dovážali spoza východnej hranice Slovenska zväčša suroviny pre fabriky, teraz sú to hlavne obilniny a oleje.

Pomohol by logistický park v lokalite Bočiar.


a 1 ďalší 20. máj

Pripájajú sa k štrajkovej pohotovosti.


20. máj

Počas dvoch dní ho predstavia vo viacerých slovenských mestách.


SITA 20. máj

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  6. Jakub Šimek: Ako po pandémii predbehnúť Estónsko je otázka za 20 bitcoinov
  7. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 247
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 10 189
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 270
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 5 439
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 789
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 3 592
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 052
  8. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší? 2 082
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  7. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
SkryťZatvoriť reklamu