BRATISLAVA. Výrobný proces v automobilovom priemysle podľa prezidenta Združenia automobilového priemyslu Jozefa Uhríka zvládlo Slovensko na špičkovej svetovej úrovni, no to bol iba prvý krok. „Teraz musíme dosiahnuť, aby sa z automobilových výrobných závodov na Slovensku stali výrobno-výskumno-vývojové organizácie,“ povedal Uhrík.
Prezident združenia sa domnieva, že ak ju Slovensko splní, investori nebudú mať dôvod z neho odchádzať. „Budú viazaní kvalifikáciou a rovnakými podmienkami kvality ako vo vyspelých západoeurópskych krajinách a v tom bude naša konkurencieschopnosť,“ povedal Uhrík.
V tejto súvislosti poukázal na jeden z najvážnejších problémov súčasného automobilového priemyslu na Slovensku, za ktorý považuje nedostatok kvalifikovaných pracovných síl.
Ide však o problém všetkých vyspelých ekonomík, no v tých krajinách, kde je dynamika vývoja taká výrazná ako na Slovensku, sa prejavuje výraznejšie. „So zabezpečením prevádzky na najbližšie roky nebudú problémy, je v silách jednotlivých závodov túto situáciu zvládnuť,“ poznamenal Uhrík.
Myslí si, že z dlhodobého hľadiska musia byť prijaté opatrenia súvisiace najmä s úrovňou odborného vzdelávania.
Na budúci rok preto chce združenie spolu napríklad so Zväzom priemyslu či Zväzom stavebných podnikateľov a ministerstvom školstva začať pracovať na novom zákone o odbornom vzdelávaní, ktorý by vychádzal z analýzy súčasného stavu na Slovensku a zabezpečil by, aby kvalifikačná štruktúra obyvateľstva zodpovedala potrebám zásadne zmenenej štruktúry priemyslu a služieb.
Uhrík poukázal hlavne na problém stredoškolského odborného vzdelávania. „Veľkým nebezpečenstvom je predovšetkým to, že Slovensko produkuje nekvalifikovaných ľudí s maturitným vysvedčením.“
Na konci roku 2007 by podľa združenia malo v automobilovom priemysle pracovať 76– až 78–tisíc ľudí, čo je približne o 12– tisíc viac ako v roku 2006.