BRATISLAVA 10. januára (SITA) - Kabinet na stredajšom zasadnutí prerokoval a vzal na vedomie informáciu o návrhu realizácie vládneho uznesenia z roku 2005 k návrhu koncepcie osobnej autobusovej a železničnej dopravy s dôrazom na systémové riešenie financovania výkonov vo verejnom záujme. Z materiálu, ktorý predložil na rokovanie kabinetu minister dopravy Ľubomír Vážny, vyplynulo, že minister akceptoval odmietavé stanovisko Združenia samosprávnych krajov SK 8 k navrhovanému presunu kompetencií v železničnej osobnej doprave na samosprávne kraje už do 30. septembra 2008. Rezort dopravy navrhol úplný presun spomínaných právomocí na kraje až v roku 2011. V prechodnom období v rokoch 2009 a 2010 by mali samosprávne kraje vykonávať prenesený výkon štátnej správy v regionálnej železničnej doprave.
Zástupcovia krajov svoj nesúhlas s pôvodným návrhom zdôvodnili na základe schváleného štátneho rozpočtu na rok 2008. Samosprávne kraje by mali od roku 2011 nielen objednávať výkony v železničnej doprave, ale aj zabezpečovať financovanie výkonov regionálnych vlakov zo zvýšeného výnosu z dane z príjmu územnej samosprávy. Presun kompetencií v regionálnej železničnej doprave na kraje má umožniť zefektívnenie ich dopravnej obslužnosti a potenciálne aj zníženie prostriedkov na úhradu strát z výkonov vo verejnom záujme zabezpečením harmonizácie a optimalizácie verejnej železničnej a autobusovej dopravy.
Fixné náklady za použitie železničnej dopravnej cesty by hradil štát priamo manažérovi infraštruktúry, čo by malo znížiť poplatky za jej používanie. Kvôli prechodnému obdobiu v rokoch 2009 a 2010 má ministerstvo dopravy v roku 2008 zabezpečiť úpravu potrebnej legislatívy. Podľa rezortu dopravy bolo chybou, že na samosprávne kraje prešli kompetencie iba v autobusovej doprave bez železničnej dopravy. Celý návrh presunu kompetencií na samosprávne kraje pritom vychádza zo súčasného objemu dopravných výkonov v rozsahu okolo 32 mil. vlakových kilometrov (vlkm) a úhrady straty z výkonov vo verejnom záujme vo výške 5,4 mld. Sk. Regionálnych vlakov sa z toho týka zhruba 10 mil. vlkm s približnou výškou úhrady straty 1,673 mld. Sk podľa stavu v roku 2006. Táto strata v prvom polroku 2007 dosiahla 972,2 mil. Sk a jej plánovaný objem v rokoch 2008 až 2010 predstavuje 2,050 mld. Sk pri zachovaní doterajšieho rozsahu dopravných výkonov. Ministerstvo dopravy a kraje zároveň dohodli harmonogram začatia postupnej harmonizácie spojení autobusovej a železničnej osobnej dopravy v samosprávnych krajoch.