BRATISLAVA 21. januára (SITA) - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pripravujú trojročnú modernizáciu dvojkoľajovej trate Žilina - Krásno nad Kysucou vrátane štyroch železničných staníc s predpokladanou cenou stavebných prác takmer 152 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (HDP), čo podľa aktuálneho prepočtu predstavuje približne 5,12 mld. Sk. Financovanie stavebných prác, rozdelených na päť úsekov, bude zabezpečené z Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu v rámci operačného programu Doprava v programovom období 2007 až 2013. Podľa oznámenia v európskom vestníku verejného obstarávania ŽSR plánujú vyhlásiť verejné obstarávanie na modernizáciu uvedenej železničnej trate 29. januára tohto roka.
Plánovaná modernizácia pozostáva zo stavebných prác na medzistaničných úsekoch Žilina - Kysucké Nové Mesto a Kysucké Nové Mesto - Krásno nad Kysucou, ako aj na štyroch železničných staniciach v Žiline, Kysuckom Novom Meste, Krásne nad Kysucou a Čadci. Trať Žilina - Krásno nad Kysucou je súčasťou európskeho železničného koridoru č. 6. V tomto roku plánujú ŽSR v rámci čerpania prostriedkov z Kohézneho fondu (KF) vypísať verejné súťaže aj na modernizáciu železničnej trate Nové Mesto nad Váhom - Púchov, úsek Nové Mesto - Zlatovce a tiež na stavbu zriaďovacej stanice Žilina Teplička. Zo štrukturálnych fondov by sa mala v tomto roku začať komplexná rekonštrukcia trakčného vedenia na trati Kuzmice - Kalša - Slanec vrátane trakčnej meniarne v
Modernizácia železničnej trate Trnava - Nové Mesto nad Váhom, úsek Trnava - Piešťany stala takmer 145,5 mil. eur. Z toho európske zdroje predstavujú 50,6 mil. eur. Modernizácia uvedeného úseku začala v októbri 2004, ukončená mala byť v marci tohto roka, ale už koncom roka 2007 sa konali odovzdávacie, preberacie a kolaudačné konania. Ukončenie modernizácie trate Šenkvice - Cífer a staníc v úseku Rača - Trnava plánovali ŽSR na september tohto roka, no už koncom minulého roka bola v záverečnej fáze. Táto investícia v objeme 149 mil. eur, z toho 58 mil. eur z európskych zdrojov, sa začala realizovať v máji 2004. Modernizáciu trate Trnava - Nové Mesto nad Váhom, úsek Piešťany - Nové Mesto v hodnote 3,568 mld. Sk, z toho z KF 2,640 mld. Sk plánujú železnice ukončiť v roku 2008. Po ukončení tejto časti modernizácie budú vybudované zabezpečovacie zariadenia Siemens v úseku Bratislava - Piešťany do konca tohto roka a v úseku Piešťany - Nové Mesto nad Váhom do konca roka 2009. Tieto zariadenia umožnia jazdiť na železnici rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu.