BRATISLAVA 29. januára (SITA) - Jednou z aktivít Slovenskej správy ciest (SSC) v uplynulom roku bolo naštartovanie procesu implementácie projektov spolufinancovaných z Európskeho fondu regionálneho rozvoja (ERDF), z ktorého SSC vyčerpala 374 mil. Sk.
Využívanie iných zdrojov ako zo štátneho rozpočtu na výstavbu a rekonštrukciu ciest pritom malo najvýznamnejší vplyv na jej fungovanie. Ako agentúru SITA ďalej informovala vedúca odboru organizačno-správneho SSC Iveta Fedorová, najmä z pohľadu čerpania zdrojov štátneho rozpočtu a prostriedkov ERDF bol vlaňajší rok prevažne pozitívny. "Taktiež môžeme tvrdiť, že sa nám darilo napĺňať plánované aktivity," uviedla s tým, že vlani vyčerpali všetky plánované finančné prostriedky a žiadne nepresúvali do tohto roku.
"Čerpanie štrukturálnych fondov na jednotlivých akciách prebieha podľa platných harmonogramov a podľa platnej Rámcovej zmluvy o implementácii cestnej infraštruktúry financovaných zo štrukturálnych fondov Európskej únie," pokračovala Fedorová. K najvýznamnejším investičným akciám minulého roka z hľadiska finančnej náročnosti, na ktorých sa preinvestovali približne 2 mld. Sk, zaradila napríklad vybudovanie severného obchvatu Trnavy, stavbu prvej etapy cesty Poprad - Kežmarok, preložku cesty v Lipanoch, rekonštrukciu cesty Mokroluh - Bardejov, stavbu tretej etapy privádzača Prešovská - Sečovská v Košiciach či investičné akcie na cestách Žilina - Strážov a Nová Bystrica - Oravská Lesná.
Pri realizácii cestných stavieb spôsobuje SSC najväčšie problémy ich majetkovo-právna príprava, najmä pokiaľ ide o výkupy pozemkov, ale aj zdĺhavá údržba ciest zabezpečovaná inými subjektmi. Fedorová zaradila medzi hlavné problémy takisto otázku oprávnenosti nákladov pri realizácii stavieb. V tomto roku sa chce SSC zamerať najmä na ukončenie spolufinancovaných akcií a stavieb s vysokým stupňom rozostavanosti, ako aj na komplexnú prípravu stavieb. Kontrakt medzi SSC a ministerstvom dopravy o plánovaných investičných akciách v roku 2008 je podľa Fedorovej už spracovaný. V súčasnosti sa nachádza na ministerstve dopravy a mal by byť uzatvorený najneskôr 31. januára 2008.