Budapešť 5. februára (TASR) Štrajk železničiarov, ktorý vyhlásil jeden z odborárskych zväzov Slobodné odbory železničných zamestnancov (VDSZSZ), pokračuje aj dnes. V Maďarsku premáva iba niekoľko vnútroštátnych vlakov, z hlavných budapeštianskych staníc iba z Južnej stanice (Déli pályaudvar). Podľa maďarskej tlačovej agentúry MTI Rudolf Oroszi z VDSZSZ dnes ráno uviedol, že ich členovia sú čoraz viac odhodlaní, podpora štrajku stúpa.
Oroszi ďalej povedal, že nie je veľká šanca, že by sa dnes so zamestnávateľom dohodli na minimálnej miere poskytovaných služieb. Podľa jeho slov vedenie spoločnosti Maďarské štátne železnice (MÁV) nemá ochotu ku kompromisu. Denne štrajkuje 2 000 až 3 000 členov VDSZSZ.
Minister hospodárstva Csaba Kákosi označil štrajk vyhlásený VDSZSZ za "politické vyvolávanie zmätku," podľa neho môže prerušenie práce potrvať až do marcového ľudového hlasovania, ktoré inicioval opozičný FIDESZ Maďarský občiansky zväz (FIDESZ). Splnenie požiadaviek VDSZSZ by si vyžiadalo podľa neho 30 miliárd HUF, podľa odborárov by to bolo iba 8 miliárd HUF.
Deň štrajku znamená pre MÁV stratu asi 600 miliónov HUF, vlani vyprodukovala spoločnosť stratu 27 miliárd HUF.
Hovorca MÁV Tibor Sigulinszky v pondelok pre TASR uviedol, že v nedeľu na rokovaniach vyslovene žiadali odborárov, aby boli zabezpečené medzinárodné spoje, lebo nie je možné v takom krátkom čase informovať partnerské spoločnosti v zahraničí o štrajku, odborári však neboli ochotní ani len rokovať o tom.
Podľa neho premávalo iba niekoľko medzinárodných vlakov, tie však neprišli zo Slovenska. "Okrem toho je úplne nevyspytateľná vnútroštátna vlaková doprava, prichádzajúce vlaky zo zahraničia prijmú na maďarskej strane na hraničných staniciach, odtiaľ však ďalej súpravy nepokračujú. Vládne úplná neistota v tom, dokedy budú štrajkovať. Zástupcovia odborárov dokonca hovoria iba o prípadnom prerušení štrajku, a nie o ukončení," dodal Sigulinszky.
V období štrajku je potrebné podľa MÁV rátať v železničnej doprave s výpadkami, meškaniami, ale aj so skracovaním liniek, medzinárodné vlaky prichádzajú zo zahraničia iba po hraničné maďarské stanice, z Maďarska ich nevypravujú. Cestujúci v Maďarsku využívajú autobusové spoje, niektoré autobusové spoločnosti Volán posilnili ranné spoje a akceptujú vlakové mesačné lístky.
Odborári z VDSZSZ, ktorí zastupujú asi štvrtinu maďarských železničiarov, požadujú okrem zvýšenia miezd o už prisľúbených 6,9 % ďalšie zvýšenie platov o 10 %, ako aj jednorazový príspevok železničiarom vo výške 250 000 forintov na zamestnanca z januárovej privatizácie maďarského Carga.