BRATISLAVA 6. februára (SITA) - Vláda na stredajšom zasadnutí schválila návrh základných metodických a implementačných dokumentov súvisiacich s riadením schémy technickej pomoci projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Cieľom materiálu, ktorý predložil minister financií Ján Počiatek, je podpora kvalitnej a zodpovednej prípravy PPP projektov v súlade s medzinárodnou praxou. Schválený dokument určuje základnú reguláciu celej schémy projektov PPP, týkajúcich sa všetkých rezortov, nielen výstavby diaľnic. Vláda pred týždňom prerušila rokovanie o tejto problematike pre neúčasť premiéra Roberta Fica.
Návrh samotnej implementácie technickej pomoci pre projekty PPP vláda schválila v septembri 2007. Základnými metodickými a implementačnými dokumentmi pritom majú byť osnova a kritériá pre výber projektového zámeru, kódex riadenia projektu PPP a prístup k riadeniu rizík v projektoch PPP. Podľa materiálu nárok na podporu získajú len PPP projekty s investičnou hodnotou najmenej 500 mil. Sk bez dane z pridanej hodnoty. Zo skúseností v zahraničí totiž vyplýva, že za malé projekty PPP možno považovať projekty s investičnou hodnotou do 500 mil. Sk, za stredne veľké od 500 mil. Sk do 3 mld. Sk a za veľké nad 3 mld.
"Pri malom rozsahu projektu sa nemôžu dostatočne prejaviť úspory z efektivity zapojenia súkromného partnera. Výhody konceptu PPP sa začínajú uplatňovať pri určitom minimálnom investičnom rozsahu projektu. Ak je projekt príliš malý, náklady na jeho prípravu môžu prevýšiť úspory a celkový efekt PPP bude negatívny," uvádza sa ďalej v materiáli. S rastúcou investičnou hodnotou PPP projektu zároveň rastie záujem súkromného sektora o realizáciu týchto projektov. Ďalším dôvodom pre nastavenie tohto kritéria je skutočnosť, že náklady na prípravu štúdie realizovateľnosti projektu menšieho rozsahu nie sú pre zadávateľa takou finančnou záťažou, aby bolo potrebné čerpanie podpory zo schémy technickej pomoci pre PPP.
Materiál počíta so siedmimi eliminačnými kritériami pre výber projektového zámeru. Popri investičných nákladoch projektu ide o spracovanie projektového zámeru v súlade s predpísanou osnovou, poskytovanie verejnej služby, zapojenie súkromného partnera, minimálnu dĺžku trvania projektu, ako aj inštitucionálne PPP a nefinancovanie projektu zo zdrojov Európskej únie. Čo sa týka inštitucionálneho PPP, existujú dva spôsoby jeho vzniku: založením subjektu v spoločnom vlastníctve verejného a súkromného sektora a prevzatie kontroly nad existujúcim verejno-súkromným podnikom.