Düsseldorf 16. februára (TASR) - Automobilky Audi, BMW, Ford, Mercedes-Benz a Volkswagen (VW) vyrábajú v Nemecku čoraz menej vozidiel. V priebehu 10 rokov môže v odvetví zaniknúť až 150 000 pracovných miest. Výroba automobilov sa presunie do zahraničia.
Nemecké automobilky podľa štúdie ústavu Center Automotive Research (CAR) montujú na domácej pôde len 33,4 % zo svojej celosvetovej produkcie vozidiel. Tento podiel bude v nasledujúcich rokoch prudko klesať. CAR je súčasťou Odbornej vysokej školy v Gelsenkirchene.
Podľa analýzy budú nemeckí výrobcovia v nasledujúcich rokoch expandovať vo východnej Európe, Ázii a v Amerike. Nemecko ako automobilová základňa stratí význam. V dôsledku toho zanikne uvedený počet pracovných miest. Je to asi 20 % zo súčasného celkového počtu pracovníkov odvetvia.
Vysoký podiel z celkovej výroby automobilov si v Nemecku udržuje Porsche, 74 %. Zvyšok sa montuje vo Fínsku. VW len 36,7 %. Audi, ktoré patrí do skupiny VW má tento priemer 80-%. Podiel dcér VW Seat a Škoda v Nemecku je nulový.
BMW má podiel 61 %, Daimler so značkami Mercedes a Smart dosahuje podiel 69 %, dcéra General Motors Opel má podiel 29 % a Ford Europe 49 %.
Dôvod pre presun výroby z Nemecka do zahraničia je prozaický: vysoké výrobné náklady. Podľa CAR je to súbor faktorov, ktoré pozostávajú z miezd, daní, cien energií a prepravných nákladov. V poslednom období nie je zanedbateľným ani vzostup kurzu eura, kurzové riziká a nevyhnutnosť ísť s výrobou bližšie k zákazníkovi.
Informoval o tom nemecký denník Die Welt.