BRATISLAVA 25. februára (SITA) - Predpokladaná cena výstavby druhej etapy severného obchvatu Trnavy v dĺžke 1,9 kilometra na ceste 1. triedy č. 51 predstavuje 230 mil. až 270 mil. Sk bez dane z pridanej hodnoty. Slovenská správa ciest (SSC) plánuje vyhlásiť súťaž na realizáciu uvedenej stavby 21. apríla tohto roku s tým, že by mala byť ukončená za dva roky od uzatvorenia zmluvy s dodávateľom. Vyplynulo to z predbežného oznámenia SSC v Úradnom vestníku Európskej únie. Výstavba severného obchvatu Trnavy má byť spolufinancovaná z Európskeho fondu regionálneho rozvoja (ERDF). Súčasťou plánovaných stavebných prác sú vegetačné úpravy, oplotenia, protihlukové opatrenia, cestná kanalizácia a ďalšie činnosti.
Jednou z aktivít SSC v uplynulom roku bolo naštartovanie procesu implementácie projektov spolufinancovaných z ERDF, z ktorého SSC vyčerpala 374 mil. Sk. Využívanie iných zdrojov ako zo štátneho rozpočtu na výstavbu a rekonštrukciu ciest pritom malo najvýznamnejší vplyv na jej fungovanie. Ako agentúru SITA ďalej informovala vedúca odboru organizačno-správneho SSC Iveta Fedorová, najmä z pohľadu čerpania zdrojov štátneho rozpočtu a prostriedkov ERDF bol vlaňajší rok prevažne pozitívny.
K najvýznamnejším investičným akciám minulého roka z hľadiska finančnej náročnosti, na ktorých sa preinvestovali približne 2 mld. Sk, zaradila napríklad vybudovanie prvej etapy severného obchvatu Trnavy, stavbu prvej etapy cesty Poprad - Kežmarok, preložku cesty v Lipanoch, rekonštrukciu cesty Mokroluh - Bardejov, stavbu tretej etapy privádzača Prešovská - Sečovská v Košiciach či investičné akcie na cestách Žilina - Strážov a Nová Bystrica - Oravská Lesná. Pri realizácii cestných stavieb spôsobuje SSC najväčšie problémy ich majetkovo-právna príprava, najmä pokiaľ ide o výkupy pozemkov, ale aj zdĺhavá údržba ciest zabezpečovaná inými subjektmi. Fedorová zaradila medzi hlavné problémy takisto otázku oprávnenosti nákladov pri realizácii stavieb.