BRATISLAVA 25. februára (SITA) - Jednou z podmienok väčšieho využitia prepravy tovarov vo vodnej doprave na Slovensku je zvýšenie jej bezpečnosti. Ako ďalej pre agentúru SITA uviedol generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák, mal by tomu napomôcť aj pripravovaný projekt IRIS Europe zameraný na implementáciu riečnych informačných služieb v európskom systéme vodných ciest. "Práve tento systém by mal umožniť, že doprava po vode bude spĺňať štandardy Európskej únie. Slovensko sa vlastne pripojí k vyspelým krajinám západnej Európy, ktoré sú v implementácii už ďalej ako my. Po úplnej implementácii tohto systému budeme plnohodnotným partnerom štátov prevádzkujúcich dopravu po Dunaji," povedal Palčák.
Vodná doprava má podľa Palčáka veľký potenciál, ktorý bude využívať aj Slovensko, v súčasnosti je však jej kapacita využívaná iba minimálne. Doprava po vode je vhodná najmä na prepravu substrátov, pokračoval riaditeľ VÚD, no jej nevýhodou oproti cestnej a železničnej nákladnej doprave je dlhšie trvanie prepravy. Uvedený systém by mal popri zvýšení bezpečnosti umožniť takisto skrátenie času prepravy vo vodnej doprave. Za aktuálnu označil Palčák aj otázku využívania vnútrozemskej vodnej dopravy z pohľadu rozširovania služieb na Váhu. V tejto súvislosti pripomenul projekt Vážskej vodnej cesty, pričom v súčasnosti je možná plavba od ústia Váhu po Sereď. Aj keď ide o ekonomicky náročný projekt, môže byť zaujímavejší, ak by sa ho podľa Palčáka podarilo dostať na európsku úroveň aj s finančným zabezpečením. V súvislosti s rozvojom priemyslu by sa tak vnútrozemské prepojené cesty mohli využívať najmä na prepravu niektorých tovarov.
V Štátnej plavebnej správe testujú tretí mesiac na slovenskom úseku Dunaja medzinárodný projekt IRIS Europe zameraný na implementáciu riečnych informačných služieb. Sledovanie pohybu a dráhy plavidiel na Slovensku umožňujú centrá riadenia plavby v Bratislave, Gabčíkove, Komárne a Štúrove. Náklady na realizáciu projektu v SR dosiahli okolo 1 mil. eur. Cieľom projektu je rozšírenie riečnych informačných služieb v európskom systéme vodných ciest, odstránenie prekážok a vymedzenie ďalších súvisiacich funkcií v dunajskom regióne a na riekach Rýn a Seina. Systém, ktorého súčasťou bude aj elektronická výmena informácií vo vnútrozemskej vodnej doprave, by mal byť v SR plne funkčný po schválení novely zákona o vnútrozemskej plavbe od začiatku júna tohto roka. Potvrdil to aj minister dopravy Ľubomír Vážny s tým, že ho budú môcť využívať aj špeditéri a dopravcovia. Ide o pilotný projekt podporovaný Európskou úniou z rozpočtových prostriedkov programu TEN-T a príslušných ministerstiev šiestich európskych krajín, vrátane Slovenska.