BRATISLAVA 26. februára (SITA) - Podmienkou sprevádzkovania elektronického mýtneho systému na Slovensku od začiatku budúceho roka je, aby Národná diaľničná spoločnosť počas apríla vybrala víťaza tendra z terajších piatich uchádzačov. Ako agentúru SITA ďalej informoval generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák, v takom prípade bude ešte možné tento systém postaviť tak, aby začal fungovať od 1. januára 2009. Z hľadiska dodržania plánovaného termínu na začatie výberu mýtneho pre vozidlá nad 3,5 tony na približne 2 400 kilometroch spoplatnených úsekoch diaľnic, rýchlostných ciest a ciest 1. triedy však podľa riaditeľa VÚD predstavujú veľké riziko najmä možné revízne konania, čiže odvolania neúspešných účastníkov súťaže. Skúseností zo zahraničia totiž svedčia o tom, že väčšina záujemcov, ktorí neuspeli, sa odvolala proti rozhodnutiu. Ak by sa to stalo aj v prípade tendra na mýto v SR, Palčák predpokladá, že plánovaný termín by nebol reálny.
"Samozrejme, aj pri týchto revíznych opatreniach nakoniec vznikne nejaký záver a uchádzač bude vybratý. Aj v takom kritickom stave sa dá ešte uvažovať, že v závislosti od času môže byť systém sprevádzkovaný po častiach," pokračoval Palčák pre agentúru SITA. Zároveň pritom dodal, že na vybudovanie mýtneho systému treba minimálne sedem mesiacov. Navyše počas jedného mesiaca musí byť testovaná jeho prevádzka. Riaditeľ VÚD zároveň pripomenul, že v Českej republike, kde mýtny systém funguje od začiatku roka 2007, bola príprava takisto na doraz a napokon sa im podarilo systém sprevádzkovať. Palčák je mierny optimista a verí, že sa to podarí včas aj na Slovensku. Päť konzorcií, ktoré sú v druhom kole mýtneho tendra a ponuky majú predložiť do 13. marca tohto roka, sú podľa Palčáka z odborného pohľadu zárukou toho, že na Slovensku by mohol byť postavený dobrý mýtny systém.
Zmluva s prevádzkovateľom systému elektronického mýta by mohla byť podpísaná koncom apríla, prípadne v polovici mája. Na diskusnom fóre hn Club to 11. februára 2008 povedal minister dopravy Ľubomír Vážny. Ako dodal, po predložení ponúk aktuálnymi piatimi uchádzačmi v polovici marca predpokladá približne mesačnú lehotu na ich hodnotenie, ukončenie tendra však bude závisieť aj od termínov prípadných revíznych postupov. Termín zavedenia mýta od 1. januára 2009 platí, pre prípad nejakých komplikácií však je pripravená na prvý kvartál aj možnosť "zjemneného režimu“ pri prevádzke systému mýta, povedal minister Vážny. Súťaž na výber prevádzkovateľa mýtneho systému realizuje NDS, predpokladaná hodnota zákazky je 20 mld. Sk. NDS 17. januára tohto roku oficiálne odovzdala piatim z pôvodných ôsmich záujemcov súťažné podklady pre účasť v druhom kole súťaže. Súťažné podklady si prevzali slovensko-švajčiarske konzorcium vedené spoločnosťou Elektrovod Holding, a.s. Bratislava, ďalej skupina na čele s rakúskou firmou Kapsch TrafficCom AG, Viedeň, konzorcium Satways, ktoré vedie Slovak Telekom, a.s. Bratislava, ako aj skupina zložená z dvojice Ibertax, a.s. Bratislava a SanToll s.r.o. Bratislava (je za ňou francúzsky Sanef), a tiež skupina vedená talianskou diaľničnou spoločnosťou Autostrade per Í Italia S.p.A., Rím. V uvedených piatich medzinárodných združeniach je spolu 21 firiem z desiatich štátov vrátane Slovenska.
NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď. Ako kritériá na vyhodnotenie ponúk NDS uviedla ekonomicky najvýhodnejšiu ponuku z hľadiska celkovej ceny za predmet zákazky, efektívnosti výberu mýta a kritérium mýtnej transakcie.