BRATISLAVA 28. februára (SITA) - Slovensko potrebuje diaľnice ako soľ a musí ich stavať aj s pomocou súkromných investorov cez projekty vereno-súkromného partnerstva (PPP). Až konečná vysúťažená cena dá odpoveď na to, koľko bude potrebné zaplatiť za urýchlenie výstavby diaľnic. Agentúru SITA o tom informoval generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. Zároveň vyslovil presvedčenie, že pre Slovensko to bude celkovo znamenať prínos vzhľadom na očakávané efekty z urýchlenia stavby diaľnic.
V súvislosti s tým, že ministerstvo dopravy ako verejný obstarávateľ diaľničných projektov PPP vybralo do druhého kola prvého tendra na D-jednotke len dvoch zo šiestich uchádzačov, Palčák poznamenal, že sa tým znížila súťaživosť. "Z pohľadu ceny, konkurencie je vždy výhodnejšie, keď súťaživosť je medzi viacerými uchádzačmi," uviedol šéf VÚD pre agentúru SITA.
Vyslovil pritom nádej, že celý tento proces bude pokračovať dobre a víťaz tendra na prvý balík PPP na diaľnici D1 by mohol byť známy niekedy v polovici tohto roku, aby sa mohla uzatvoriť koncesná zmluva. Palčák pripomenul, že pôjde o investičné náklady nielen na výstavbu, ale aj prevádzku a údržbu počas 30 rokov, pričom časť rizík s tým spojených zoberie na seba koncesionár. "Ja len dúfam, že ministerstvu dopravy sa podarí tento proces zvládnuť bez nejakých problémov," dodal riaditeľ VÚD.
Do prvého tendra PPP na výstavbu a prevádzku úsekov D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová a Hubová - Ivachnová v Žilinskom kraji, ako aj na úsekoch Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia v Prešovskom kraji v celkovej dĺžke 74,84 kilometra sa prihlásilo pôvodne šesť záujemcov.
Predpokladaná hodnota stavebných prác dosahuje podľa rezortu dopravy 49,1 mld. Sk bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Obstarávateľ zo šiestich záujemcov vybral do finálovej časti tejto súťaže dvoch uchádzačov. Sú nimi francúzsko-švédske konzorcium zložené zo spoločností Vinci Concessions S.A. a Skanska Infrastructure Development AB, ako aj šesťčlenné medzinárodné združenie pozostávajúce zo slovenských firiem Doprastav, a.s. a Váhostav-SK, a.s., francúzskych firiem Bouyges Travaux Publics SA a Colas SA, maďarskej spoločnosti Intertoll-Europe Zrt. a portugalskej Mota Engil, SGPS, SA. Zmluva s víťazom prvého tendra môže byť podpísaná podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho na jeseň tohto roku.
Úrad pre verejné obstarávanie prijal jednu námietku proti vyradeniu uchádzača z tohto tendra. Informovať o tom, kto námietku podal, bude môcť podľa hovorkyne úradu Heleny Fialovej až po prijatí rozhodnutia, najneskôr 17. marca tohto roka. Proti vylúčeniu z tohto tendra sa najprv na ministerstvo dopravy odvolali traja uchádzači.
Druhý tender PPP sa vzťahuje na tri pripravované úseky R1 Nitra - Selenec, Selenec - Beladice a Beladice - Tekovské Nemce v celkovej dĺžke vyše 47 kilometrov, ako aj severného obchvatu Banskej Bystrice v dĺžke 5,7 kilometra. Odhadované stavebné náklady na R1 Nitra - Tekovské Nemce dosahujú 16,666 mld. Sk bez DPH. Zmluva s vybraným koncesionárom na R1 by mohla byť podpísaná podľa ministra dopravy pred Vianocami.