BRATISLAVA 5. marca (SITA) - Iba Slovensko a ďalšie dve krajiny EÚ sa postavili proti časovým plánom Európskej komisie redukovať emisie CO2 z automobilov. Agentúru SITA o tom informovala koordinátorka toxickej kampane Greenpeace Kateřina Věntusová.
Organizácia Greenpeace kriticky hodnotí vystúpenie delegácie SR na rokovaní Rady ministrov životného prostredia EÚ, kde naša delegácia podporila pozíciu automobilového priemyslu a hlasovala za neskoršie zavedenie limitov CO2. Slovensko sa tak postavilo proti plánu Európskej komisie (EK) zaviesť limity CO2 pre automobily od roku 2012. Podľa Greenpeace sa týmto hlasovaním dostala naša krajina do izolovanej pozície, keď aj európske krajiny s tradične najsilnejším automobilovým priemyslom ako napríklad Nemecko, časový plán EK podporilo. "Je škoda, že argumenty ochrany životného prostredia zostali bokom", povedala Věntusová. Podobný postoj ako SR si v Bruseli osvojili iba dva štáty - Česká republika a Poľsko.
Ako ďalej informovala Věntusová, na rokovaní Rady ministrov životného prostredia EÚ v Bruseli slovenská delegácia presadzovala, aby limity na emisie CO2 z automobilov začali platiť nie v roku 2012, ako to navrhla EK, ale až v roku 2015. Delegácia SR pritom napadla aj výšku sankcií, ktoré navrhla EK pre automobilový priemysel za nesplnenie cieľov redukcie CO2.
Diskusia o emisiách produkovaných automobilmi sa v EÚ vedie od roku 1995. Dohoda z roku 1998 medzi automobilovým priemyslom a EK požaduje, aby výrobcovia automobilov v Európe znížili priemerné emisie oxidu uhličitého do roku 2008 na 140g/km. Dosiahnuť tento cieľ sa však automobilovému priemyslu nepodarilo – dnes sa emisie pohybujú na úrovni približne 160 g/km. Dobrovoľné dohody s automobilovým priemyslom zlyhali, preto EK prišla s návrhom zakotviť redukciu CO2 legislatívnou formou. Návrh spočíva v znížení priemernej výšky emisií z nových áut zo 160 g/km na 130 g/km do roku 2012, uviedla Věntusová.
Automobilky tvrdia, že na zníženie emisií CO2 u nových automobilov potrebujú viac času, pretože ide o neúmernú záťaž. "O príliš rýchlom vývoji však nemôže byť ani reči. Času mali automobilky dostatok a pôvodné dobrovoľné dohody medzi EK a automobilovým priemyslom to jasne dokazujú, ” skonštatovala Věntusová.