BRATISLAVA 18. marca (SITA) - Väčší počet účastníkov v tendri na výstavbu a prevádzku vybratých úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom zvýši súťaživosť a umožní vygenerovať lepšie ekonomické podmienky pre štát, najmä cenu. Ako ďalej pre agentúru SITA v utorok povedal generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák, viac účastníkov súťaže o získanie koncesie na 30 rokov zároveň znižuje priestor pre uzavretie kartelových dohôd medzi nimi. "Z pohľadu tendra je vždy lepšie, keď je viac účastníkov," reagoval Palčák na rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) zrušiť rozhodnutie ministerstva dopravy o vylúčení rakúsko-nemeckého konzorcia z diaľničného tendra v rámci prvého balíka projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) a jeho vrátení do súťaže. K rozhodnutiu úradu sa Palčák nevyjadril, keďže nepozná skutočností. Členmi uvedeného združenia sú Alpine Bau, Hochtief PPP Solutions a Western Carpathians Motorway Investors Company. Úrad sa zároveň nezaoberal námietkami proti vyradeniu zo súťaže francúzskej spoločnosti Eiffage Travaux Publics, pretože ich podala po uplynutí zákonom ustanovenej lehoty.
Rezort dopravy spomedzi šiestich uchádzačov v tendri na D1 pôvodne vybral do ďalšieho priebehu súťaže dve medzinárodné konzorciá s účasťou dvoch slovenských stavebných firiem Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-SK, a.s. Žilina a zvyšných štyroch záujemcov vylúčil. V užšej časti súťaže však napokon môžu byť viac ako traja účastníci, ak rezort dopravy, ako obstarávateľ, vylúčil aj ostatných troch súťažiacich z tých istých dôvodov ako trojčlenné rakúsko-nemecké konzorcium.
Hovorkyňa ÚVO Helena Fialová pre agentúru SITA v pondelok dodala, že obstarávateľ musí vrátiť do súťaže pri splnení uvedenej podmienky aj tých vylúčených uchádzačov, ktorí sa proti tomu neodvolali. Ministerstvo dopravy je totiž povinné dodržať princíp rovnakého zaobchádzania aj voči ostatným záujemcom. Aj voči nim musí aplikovať ten istý postup, ako je uvedené v rozhodnutí úradu. Hovorca ministra dopravy Marián Jánošík agentúre SITA v pondelok potvrdil, že rozhodnutie úradu o vrátení vylúčeného konzorcia do súťaže zatiaľ nedostali. Ak ho dostanú, budú ho musieť rešpektovať. Uchádzačov, pokračujúcich v užšom kole tendra, má neskôr rezort dopravy vyzvať na koncesný dialóg, z ktorého by mal vzísť budúci koncesionár D1-ky. Ministerstvo dopravy ako kontrolovaný podľa ÚVO nedostatočne zdôvodnilo vylúčenie navrhovateľa, uvedeného konzorcia. Dostatočne sa totiž nezaoberalo jeho argumentáciou o nemožnosti predloženia požadovaných dokladov týkajúcich sa osobného postavenia a ich nahradení čestnými vyhláseniami.
Do prvého tendra PPP na výstavbu a prevádzku úsekov D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová a Hubová - Ivachnová v Žilinskom kraji, ako aj na úsekoch Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia v Prešovskom kraji v celkovej dĺžke 74,84 kilometra sa prihlásilo pôvodne šesť záujemcov. Predpokladaná hodnota stavebných prác dosahuje podľa rezortu dopravy 49,1 mld. Sk bez DPH. Obstarávateľ zo šiestich záujemcov vybral do finálovej časti tejto súťaže dvoch uchádzačov a štyroch vylúčil. Medzi dvoma vybratými boli francúzsko-švédske konzorcium zložené zo spoločností Vinci Concessions S.A. a Skanska Infrastructure Development AB, ako aj šesťčlenné medzinárodné združenie pozostávajúce zo slovenských firiem Doprastav, a.s. a Váhostav-SK, a.s., francúzskych firiem Bouyges Travaux Publics SA a Colas SA, maďarskej spoločnosti Intertoll-Europe Zrt. a portugalskej Mota Engil, SGPS, SA. Zmluva s víťazom prvého tendra môže byť podpísaná podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho na jeseň tohto roku.