BRATISLAVA. Vyššie príjmy obyvateľov Slovenska spolu s čoraz dostupnejšími úvermi sa nutne prejavujú vo vyššej spotrebe. A tá tradične vyvoláva aj vyššie investície do marketingu a teda aj reklamy.
Podľa monitoringu údajov výskumnej agentúry TNS-SK a odhadu mesačníka Stratégie si v roku 2007 zadávatelia reklamy objednali od médií o vyše desatinu väčší reklamný priestor ako v roku 2006.
Televízia stále žiadaná
Z balíka približne desať miliárd korún si tak ako všade vo svete zobrali najviac televízie. Slovenský trh je pozoruhodný tým, že na rozdiel od najvyspelejších trhov podiel televízií neklesá ani nestagnuje, ale rastie. Predstava, že súčasný divák je voči televízii a televíznej reklame čoraz viac imúnny, sa na Slovensku neprejavuje v reálnom obchode.
Zostavovatelia prieskumu reklamného trhu to vysvetľujú tým, že televízny trh je vďaka píplmetrom najlepšie zmapovaný a televízie tak môžu najlepšie zacieliť cieľové skupiny zadávateľov reklám. Pre Markízu, ktorá má asi 60 percent televízneho trhu, to znamenalo, že minulý rok vysielala reklamu v celkovej dĺžke 40 dní.
Najrýchlejšie rastúcim typom média je však aj na Slovensku internet. Minulý rok sa príjmy webu zvýšili o približne 60 percent. No ani to ešte nestačilo, aby toto najmladšie masové médium na Slovensku predbehlo rádiá.
Slušnejšie noviny
V tlači sa darí magazínom, príjmy pre denníky stagnujú. „Zadávatelia neutekajú, ale denníky nerastú rovnako rýchlo ako ostatný trh v posledných dvoch rokoch,“ povedal šéfredaktor Stratégií Martin Mazág.
Noviny a časopisy dokážu na rozdiel od televízie, ktorá je vhodná najmä pre reklamu rýchloobrátkového tovaru, hovoriť aj zložitejšie posolstvá. Podľa riaditeľa mediálnej agentúry Vladimíra Vokáľa je tlač vhodnejšia na reklamu tovarov dlhodobej spotreby, ktoré nie sú nakupované impulzívne a kampane na ne sú preto menej agresívne a skôr dlhodobejšie.
„Časť zadávateľov preferuje osobnejší štýl komunikácie, ku ktorej patrí aj cielená inzercia v špecializovaných médiách alebo PR aktivity aj v médiách,“ hovorí. Upozorňuje, že ani to si nemožno zamieňať „kupovaním novinárov, alebo s takzvanými zásahmi zhora“. Obchod s reklamou a redakčné aktivity sú podľa neho v súčasnosti v tlačených médiách oveľa striktnejšie oddelené ako v minulosti.
Jarná žatva sa predlžuje
Za vrcholy reklamnej sezóny sú tradične považované týždne pre Vianocami a mesiac máj. „Vlani sa silná sezóna predĺžila od marca až do mája,“ povedal riaditeľ výskumnej agentúry TNS-SK Ivan Šimek.
Vokáľ to vysvetľuje väčším dopytom po reklame, ktorú však niekedy niet kam efektívne umiestniť. Televízie majú aj zákonné limity vysielania reklamy, ktoré nemôžu prekročiť.
Na ostatné masové médiá zasa tlačí fakt, že ak je reklamy príliš veľa, diváci, čitatelia a poslucháči začínajú nervóznieť a odmietať samo médium.
Najväčší inzerenti zostávajú rovnakí
Ani vlani sa nezmenili najvýznamnejší inzerenti. Najviac do reklamy investovali mobilní operátori.
Orange, T-Mobile a O2 minuli na reklamu viac ako dvojnásobok toho, čo investuje do reklamy dvadsať bánk na Slovensku dohromady. V susednom zahraničí až takýto náskok mobilná telekomunikácia nemá. V Maďarsku a Poľsku sú najviac reklamované potraviny.
Pred Vianocami sa do top 10 kampaní u nás dostalo sedem kampaní mobilných operátorov.