Banská Bystrica 31. marca - Územné rozhodnutie pre jeden z najzložitejších úsekov plánovanej severnej diaľnice D1 od Turian po Hubovú nadobudlo právoplatnosť. ČTK o tom informoval spracovateľ dokumentácie Dopravoprojekt.
Výstavba diaľničného úseku sa tak môže začať ešte v tomto roku.
Práce na projektovej dokumentácii najviac komplikoval horský terén a prítomnosť viacerých chránených území európskeho významu. Susediace úseky plánovanej diaľnice, ktorá má nahradiť preplnenú a nebezpečnú cestu popri Váhu, už majú územné rozhodnutie dávnejšie.
"Úsek D1 Turany - Hubová je považovaný za najťažší úsek diaľnice D1," povedal generálny riaditeľ Dopravoprojektu Gabriel Koczkáš. Na niečo vyše 13-kilometrovom úseku, ktorý leží medzi Martinom a Ružomberkom, bude 15 mostov a dva tunely.
Stavbári budú musieť vybudovať i množstvo opatrení zameraných na ochranu životného prostredia. Komunikácia bude prechádzať cez územia Malej a Veľkej Fatry a cez chránené vtáčie územia. Ochrancovia prírody sa podľa Tomáša Blaškoviča zo Slovenskej ornitologickej spoločnosti nestihli v tomto prípade k projektu vyjadriť.
Podľa pôvodných plánov Národnej diaľničnej spoločnosti mal byť tento úsek diaľnice v prevádzke v roku 2015, vláda však plánuje dokončiť väčšinu úsekov diaľničného spojenia Bratislavy s Košicami o päť rokov skôr. Rýchlejšie tempo stavby ciest majú zabezpečiť takzvané projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty), pri ktorých stavby zaplatí súkromný investor a štát ich bude neskôr dlhodobo splácať. Kabinet chce takýmto spôsobom zabezpečiť postavenie asi 150 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest.