BRATISLAVA 10. apríla (SITA) - Ministerstvo dopravy SR plánuje 15. apríla tohto roku vyhlásiť tretí diaľničný tender cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) na technicky najnáročnejšej časti diaľnice D1 medzi Žilinou a Martinom. Pôjde o koncesnú súťaž na vypracovanie projektovej dokumentácie na stavebné povolenie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu na štyroch úsekoch D-jednotky - Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka - Višňové, Lietavská Lúčka - Žilina a Višňové - Dubná Skala. Ministerstvo dopravy o tom informovalo v predbežnom oznámení vo štvrtkovom Úradnom vestníku Európskej únie. Medzi Višňovým a Dubnou Skalou má byť postavený najdlhší cestný tunel v SR v dĺžke 7,5 kilometra. Vyhlasovateľ tendra v oznámení neuviedol predpokladanú cenu 30-ročnej koncesie, už skôr však informoval, že odhadované stavebné náklady na realizáciu tretieho balíka PPP v dĺžke 29 km predstavujú 39,867 mld. Sk bez dane z pridanej hodnoty (DPH).
Chýbajúce úseky D1 majú byť podľa ministerstva dopravy dokončené zväčša do konca roku 2010, komplikované úseky s tunelmi do roku 2012 až 2013. R-jednotka by mala byť hotová do dvoch rokov. Dovtedy by malo byť postavených zo súkromných zdrojov cez PPP projekty 151 kilometrov diaľnic s odhadovanými stavebnými nákladmi vyše 105 mld. Sk bez DPH.
Prvý vyhlásený tender PPP na výstavbu a prevádzku piatich úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom v dĺžke okolo 75 km a s odhadovanými nákladmi vyše 49 mld. Sk bez DPH v súčanosti komplikuje spor rezortu dopravy s Úradom pre verejné obstarávanie. Vyhlasovateľ súťaže totiž podal na Krajskom súde v Bratislave žalobu proti postupu úradu pri hodnotení priebehu tendra a podmienok účasti jednotlivých uchádzačov. Úrad nariadil ministerstvu dopravy vrátiť do súťaže jedného vylúčeného záujemcu, ako aj ďalších, ak boli vyradení z rovnakých dôvodov. Rezort dopravy ich ponuky prehodnocuje, zo šiestich uchádzačov najprv vybral do ďalšej časti tendra dvoch záujemcov.
Druhý tender PPP sa týka výstavby a prevádzky troch úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami v dĺžke 47 kilometrov a s nákladmi okolo 16,7 mld. Sk bez DPH. Jeho súčasťou je aj stavba severného obchvatu Banskej Bystrice v dĺžke 5,7 kilometra. Po tom, čo jeden z vyradených uchádzačov stiahol námietku proti tomu z úradu, v hre zostali štyria účastníci z pôvodných siedmich záujemcov. Chýbajúce úseky D1 majú byť podľa ministerstva dopravy dokončené zväčša do konca roku 2010, komplikované úseky s tunelmi do roku 2012 až 2013. R-jednotka by mala byť hotová do dvoch rokov.