BERLÍN 14. apríla (SITA, Reuters) - Lídri nemeckých koaličných strán sa v pondelok dohodli na čiastočnej privatizácií nemeckej železničnej spoločnosti Deutsche Bahn (DB). Vyplýva to z vyhlásení rôznych politických predstaviteľov oboch strán, ktorí však nepotvrdili detaily privatizácie. Podľa informácií zverejnených v médiách sa koaliční partneri dohodli na predaji 24,9-percentného podielu v DB prostredníctvom prvotnej verejnej ponuky akcií, miesto pôvodne plánovaných 49,9 %. Vláda odhaduje hodnotu privatizovaného podielu na približne 3 mld. eur. Výnosy z predaja by mali byť použité na financovanie rastových plánov DB, ktorá je už teraz najväčšou železničnou a logistickou spoločnosťou v Európe. Spoločnosť má totiž záujem o rozšírenie aktivít do Ázie, na Blízky východ či do Severnej Ameriky.
Tzv. "zúžená privatizácia" je výsledkom kompromisu medzi kresťanskými demokratmi (CDU) na čele s kancelárkou Angelou Merkelovou a sociálnymi demokratmi (SPD), ktorí tvoria v Nemecku veľkú koalíciu. Privatizácia poslednej veľkej štátnej spoločnosti, s ročným obratom približne 31 mld. eur, bola totiž súčasťou reformného programu nemeckej vlády. Proti privatizácii železníc vystupovali predovšetkým ľavicovo orientovaní členovia SPD, ktorí sa obávali vplyvu súkromných investorov na spoločnosť. Vedenie DB sa k najnovšej dohode nevyjadrilo, je však známe, že by uvítalo čiastočné umiestnenie akcií na burzu ešte v tomto roku.
Dosiahnutie kompromisu potvrdil nemecký minister financií Peer Steinbrück, ako aj viacerí lídri oboch koaličných strán. "Dosiahli sme kompromis, ktorý každý schvaľuje," uviedla podpredsedníčka a líderka ľavicového krídla SPD Andrea Nahles. Pozitívne hodnotí kompromis aj najväčší kritik privatizácie Herman Scheer, podľa ktorého však treba zaistiť, aby v budúcnosti nebolo možné zvýšiť privatizovaný podiel. Práve takéto plány majú však kresťanskí demokrati. "Sme otvorení tejto myšlienke. Je dôležité, aby sme do budúcnosti nevylúčili ďalší predaj akcií," vyhlásil podpredseda CDU a expert pre železnice Hans-Peter Friedrich.