NEW YORK 23. apríla (SITA, Reuters) - Výkonný riaditeľ americkej spoločnosti Boeing Jim McNerney priznal, že ambiciózny plán outsourcingu väčšej časti výroby nového lietadla 787 Dreamliner nebol úplne úspešný a môže viesť k prehodnoteniu stratégie spoločnosti v budúcnosti.
Na základe tejto stratégie Boeing prenechal veľkú časť výroby uhlíkových kompozitných materiálov externým spoločnostiam z celého sveta. Oneskorenie dodávok komponentov potom spôsobilo meškanie uvedenia nového modelu do prevádzky o 15 mesiacov.
Aj napriek týmto problémom zostáva model 787 Dreamliner základnou súčasťou budúcej stratégie Boeingu, povedali predstavitelia americkej spoločnosti.
Ako ďalej uviedol McNerney, pri projekte tohto modelu Boeing zašiel príliš ďaleko v niektorých oblastiach. Pri budúcich projektoch sa chce americký výrobca poučiť zo súčasného stavu a zmeniť svoj prístup vo vzťahu k dodávateľom.
Stratégia Boeingu prenechať väčšiu časť výroby nového modelu externým spoločnostiam, predstavená pred piatimi rokmi, prekvapila letecký priemysel a spôsobila nespokojnosť kmeňových zamestnancov koncernu.
Boeing eviduje 892 objednávok modelu 787 Dreamliner od viac ako 50 leteckých spoločností z celého sveta a celková hodnota kontraktov predstavuje 145 mld. USD. Nový model lietadla by mal podľa Boeingu spôsobiť revolúciu v svetovom leteckej priemysle vďaka tomu, že bude vyrobený z kompozitných materiálov.
Nízka hmotnosť lietadla by mala výrazne znížiť náklady na prevádzku práve v čase, keď sa cena leteckého paliva pohybuje na rekordných úrovniach.
Spoločnosť odložila uvedenie nového modelu na trh už po tretíkrát. Dôvodom je pomalý pokrok pri montáži a pokračujúce problémy s dodávateľmi. Plán uvedenia modelu sa tak posunul už o 15 mesiacov oproti pôvodnému zámeru.
Americký výrobca lietadiel Boeing, ktorý súperí s európskym Aibusom o dominantné postavenie na trhu civilných lietadiel, odložil prvý testovací let nového lietadla na štvrtý kvartál tohto roka.
Na vzniknutú situáciu prednedávnom reagovali aj letecké spoločnosti, ktoré si nový model lietadla objednali. Niektoré z nich plánujú žiadať od Boeingu finančné kompenzácie za straty spôsobené neskorou dodávkou.