BRATISLAVA 24. apríla (SITA) - Ministerstvo dopravy vyhlásilo tretí diaľničný tender v rámci projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) na technicky najnáročnejšej časti diaľnice D1 medzi Žilinou a Martinom.
Koncesná súťaž je zameraná na vypracovanie projektovej dokumentácie, ktorá bude bližšie špecifikovaná v koncesnej dokumentácii, na výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu štyroch úsekov D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka - Višňové, Lietavská Lúčka - Žilina a Višňové - Dubná Skala v dĺžke zhruba 29 kilometrov.
Medzi Višňovým a Dubnou Skalou má byť postavený najdlhší cestný tunel v SR v dĺžke 7,5 kilometra. "Celková dĺžka koncesnej lehoty bude najviac 30 rokov," oznámilo ďalej ministerstvo dopravy vo vyhlásenej súťaži v Úradnom vestníku Európskej únie.
Odhadované stavebné náklady na realizáciu tretieho diaľničného balíka PPP predstavujú okolo 40 mld. Sk bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Uchádzači majú predložiť žiadosti o koncesiu na práce do 1. júla tohto roka.
Ministerstvo dopravy vyhodnotí ponuky na základe ekonomicky najvýhodnejšej ponuky. "Kritériami na vyhodnotenie ekonomicky najvýhodnejšej ponuky sú čistá súčasná hodnota navrhovaných nominálnych platieb za dostupnosť a realizovateľnosť a podmienky navrhovaného financovania," uviedol vyhlasovateľ tendra.
Bližšiu špecifikáciu kritérií na vyhodnotenie ponúk, relatívne váhy kritérií, ako aj spôsobov ich vyhodnotenia uvedie v koncesnej dokumentácii. Ministerstvo plánovalo vyhlásiť posledný z diaľničných tendrov PPP pôvodne 15. apríla, oznámenie o koncesii na práce napokon poslalo na zverejnenie vo vestníku 22. apríla 2008.
Záujemca alebo členovia skupiny dodávateľov musia preukázať za posledné tri uzavreté 12-mesačné účtovné obdobia výnosy z bežnej činnosti vo výške najmenej 1 mld. eur v každom z posledných troch rokov.
Vlastné imanie záujemcu alebo jeho súčet členov skupiny musí ku koncu posledného uzavretého účtovného obdobia dosahovať najmenej 650 mil. eur, peňažné toky z ich prevádzkovej činnosti za každý z posledných troch rokov musia byť minimálne 40 mil. eur.
Chýbajúce úseky D1 majú byť podľa ministerstva dopravy dokončené zväčša do konca roku 2010, komplikované úseky s tunelmi do roku 2012 až 2013. Dovtedy by malo byť postavených zo súkromných zdrojov cez PPP projekty 151 kilometrov diaľnic s odhadovanými stavebnými nákladmi vyše 105 mld. Sk bez DPH.